Tom de Koninck
- Social XR
- communicatie
- media
- virtual reality
De oplossing? VR! Samen beleef je alles in een virtuele omgeving. Hoe? Dankzij het project VR Together. Hiermee heeft TNO, samen met vooraanstaande partners, een nieuw platform gemaakt waarop jouw gefilmde 3D-avatar virtueel kan communiceren.
VR Together is een 3-jarige samenwerking tussen TNO en vooraanstaande partners op het gebied van (immersive) virtual reality zoals i2cat, CERTH, CWI, Viaccess-Orca, THeMo, MotionSpell en Artanim. Het is een mooi voorbeeld van de vooruitstrevende oplossingendie neergezet kunnen worden als TNO, universiteiten en het bedrijfsleven hun krachten succesvol bundelen.
Met VR Together speelt de projectgroep in op de wereldwijde behoefte om samen te zijn en bijna levensecht met elkaar communiceren, ongeacht grenzen en omstandigheden. Stel je voor, je gaat samen naar een virtueel live concert met je long-distance partner of gewoon je beste vrienden. Of je doet een live stand-up in je virtuele kantoor met de rest van je team dat verspreid over de wereld werkt. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Virtual reality bestaat al een tijd. Zo werken naast TNO partijen als Facebook aan toepassingen op dit gebied. Bijna alle spelers op dit gebied zien de enorme mogelijkheden. Alleen zijn de uitdagingen tot nu toe te groot gebleken om het net zo’n populaire en toegankelijke consumentenhit als bijvoorbeeld de smartphone te maken.
Met VR Together wordt een enorme drempel weggenomen én is de basis gelegd voor een potentieel populaire dienstdie een basisbehoefte van mensen wereldwijd aanspreekt. Daarmee is de kans dat de hele familie wel ‘aan de VR gaat’ ineens vele malen groter. Dat laat dan ook de cruciale rol zien die TNO en partners spelen om veelbelovende technologieën een fikse duw in de goede richting te geven.
Avatars van mensen levensecht weergeven is een uitdaging van jewelste. TNO en partners hebben dit opgelost door gebruikers te filmen met speciale camera’s. Vervolgens worden ze omgezet naar een 3D fotorealistische weergave. De gebruikers zien elkaar zoals in het echte leven en kunnen op een natuurlijke manier met elkaar communiceren.
Levensechte 3D avatars die met elkaar kunnen communiceren is slechts het begin. Maar een cruciaal begin. Het platform is inmiddels beschikbaar voor het testen van VR use cases en kan zelfs omgezet worden tot een eindproduct door een service provider.
Er zijn legio mooie kansen om het platform verder uit te bouwen. Vooral aangezien de juiste puzzelstukjes qua technologie als 5G, revolutionaire XR chips en hardware die steeds goedkoper wordt en makkelijker te dragen is gemeengoed worden. Dat maakt het zo geschikt voor gebruik binnen de overheid dat zoveel baat heeft bij goede communicatie dat makkelijk schaalt.
De entertainmentbranche op zijn beurt kan hiermee virtuele live events organiseren waarbij de toeschouwers ook elkaar zien en horen. Service providers die zoeken naar de next generation Unified Communication zullen hiermee een nieuwe dienst voor zakelijk gebruik ontdekken.
Heb je al fomo? Of zie je de ongekende mogelijkheden die VR Together kan bieden? Neem dan contact met ons op.
Partners: i2CAT Foundation, The Modern Cultural Productions S.L., Artanim, Viaccess-Orca, Motion Spell, The Center for Research and Technology Hellas, Centrum Wiskunde & Informatica.
Dit project is gefinancierd door de Europese Commissie als onderdeel van het H2020-programma - subsidieovereenkomstnr. 762111.
Neem contact op met Tom de Koninck
De vraag is verzonden! Je ontvangt binnenkort een bevestigingsmail.
Er is helaas iets misgegaan. Probeer het later opnieuw!