Sport en Media Technologie: van innovatieve technologie naar laagdrempelig producten

De komende jaren zal de markt van sport- en mediatechnologie naar verwachting enorm groeien. TNO is een van de voorlopers binnen dit nieuwe marksegment en ontwikkelt technologieën en applicaties op het gebied van beeldherkenning en videoanalyse. Deze innovatieve technologieën zijn onder meer interessant voor bedrijven die live events zoals sportwedstrijden en concerten verslaan.

TNO ontwikkelt innovatieve technologie op het gebied van videoanalyse en beeldherkenning én maakt de vertaling naar commerciële producten. We ontwikkelen de volgende generatie technologie – zoals het real-time combineren van sensordata en video-informatie – in samenwerking met bedrijven en universiteiten.

We leveren hoogwaardige videokwaliteit en zijn dankzij slimme persoonsdetectie goed in staat personen te volgen. “We ontwikkelen en onderzoeken deze technologie samen met Ajax op de Toekomst. Dit valt binnen een grotere samenwerkingsverband met diverse mediatechnologie- en sportorganisaties in en rondom ArenA, het ArenA Innovatie Centrum. Bovendien vinden bijvoorbeeld videoanalisten onze technologie de standaard”, aldus Paul Valk, business development manager Sport en Media Technology.

Laagdrempelig inzetbaar

Nu wordt er met name in de topsport gebruik gemaakt van videoanalyse. Met de inzet van relatief goedkope camera- en communicatie hardware in combinatie met geavanceerde videotechnologie creëren we de mogelijkheid om videoanalyse beschikbaar te maken voor amateurs. Uniek is dat onze high-end technologie werkt op standaard hardware. Dat maakt onze producten relatief goedkoop en dus bruikbaar voor bijvoorbeeld jeugdteams, met daarbij de mogelijkheid live te streamen naar ouders, vrienden en andere fans. Hierdoor ontstaan nieuwe business mogelijkheden voor lokale adverteerders om video bijvoorbeeld in de slager of de bakker aan klanten te laten zien, zodat er meer service is dan alleen ‘plat’ je advertentie langs een sportveld laten zien.

Automatisch uitzenden & interactieve applicatie

Bovendien is TNO de eerste partij die een volledig geautomatiseerd een uitzending – van bijvoorbeeld de hoogtepunten van een sportevenement – kan maken, dankzij het gebruik van geavanceerde beeld- en patroondetectiesoftware met goedkope camera’s.

Samen met Microsoft, de Amsterdam ArenA, KPN, Inmotio en Game On heeft TNO een interactieve applicatie voor een smartphone ontwikkeld, waarin toeschouwers tijdens een voetbalwedstrijd kunnen inzoomen op een speler en zijn statistieken zoals hartslag, snelheid en afstand kunnen zien. Dit is de eerste applicatie in de wereld waar al deze elementen zijn samengebracht (live spelersdata, Interactieve Video en een speciale front-end).

Onze expertise op het gebied van videoanalyse, intelligente beeldverwerking, data science en mediadistributie zetten we nu met name in binnen de sport en media-industrie. Maar onze technologieën kunnen tevens waardevol zijn voor andere domeinen.

Wilt u meer weten over wat wij doen op het gebied van Sport & Media of met ons samenwerken? Lees hieronder verder of neem dan contact met ons op.

Fast open infrastructures
Contact

Paul Valk

  • Sport and Media
  • Streaming Video
  • Live events
  • Fanexperience
  • Video analyses
E-mail

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren. Ons privacystatement is aangepast aan de nieuwe privacywetgeving in de EU.