
AutoAdapt: zelflerende adaptieve systemen die ons naar de toekomst brengen
Zelflerende adaptieve computersystemen zouden wel eens de ontbrekende schakel kunnen zijn om AI transparanter te maken én om innovatie zodanig te versnellen dat de duurzaamheidsdoelen bereikt kunnen worden. Stel je eens voor dat elektrische auto’s zichzelf kunnen aanleren om de actieradius van de auto en de levensduur van de batterij te maximaliseren door zich aan te passen aan veranderingen in het verkeer of het weer, of dat optische satellietcommunicatie de configuratie van de laserbundel aanpast om te zorgen voor een optimale transmissiesnelheid en stabiliteit. Via het onderzoeksprogramma AutoAdapt verzamelt TNO steeds meer informatie en kennis over het potentieel van deze baanbrekende technologie.
Brede toepasbaarheid voor zelflerende adaptieve systemen
Een van de gebieden waarop echt grote vooruitgang wordt geboekt bij het AutoAdapt-programma van TNO, is dat van de zelflerende adaptieve systemen voor elektrische auto’s.
In het kader van het programma worden samen met partners uit het bedrijfsleven zelflerende adaptieve regelsystemen ontwikkeld die de energie-efficiëntie van het aandrijfsysteem optimaliseren met behulp van slimme sensoren, cloudgegevens en route-informatie.
Zelflerende algoritmen gebruiken de gegevens die ze van het besturingssysteem en andere auto’s verzamelen om de beste oplaadmomenten te adviseren en de ideale oplaadprofielen voor de batterij te bepalen. Daarbij wordt informatie verzameld op basis van routegegevens, verkeersstromen en de status van de batterij.
Dit bevordert ook een veilige en betrouwbare werking van plug-in hybride auto’s, zodat deze nu al voldoen aan de vereisten voor de zero-emissiezones die vanaf 2030 voor binnensteden gaan gelden.
Een tweede toepassing van zelflerende adaptieve systemen die TNO in de praktijk onderzoekt, is bedoeld om de communicatie in de lucht- en ruimtevaart een belangrijke nieuwe impuls te geven.
De communicatie tussen de aarde en satellieten verloopt nog steeds grotendeels via radiogolven, een technologie die langzamerhand tegen haar grenzen aanloopt wat betreft datacapaciteit, snelheid en veiligheid. De toekomst ligt in optische communicatie, die dankzij het gebruik van laserstralen wel tot 100 keer meer gegevens kan verzenden. De LCRD-missie (Laser Communications Relay Demonstration) van NASA bevindt zich zelfs al in de eindfasen.
Naar verwachting zal ook bij commerciële satellieten de gegevensoverdracht volledig optisch gaan plaatsvinden. Deze nieuwe technologie brengt echter nog wel de nodige uitdagingen met zich mee. Atmosferische omstandigheden, trillingen van de satelliet en de eigenschappen en staat van de zender en ontvanger: dit alles kan invloed hebben op de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en snelheid van de lasercommunicatie. Door in de zender en ontvanger zelflerende adaptieve mogelijkheden te integreren, wordt de configuratie van de laserstraal continu aangepast om te zorgen voor optimale prestaties.
Grote voordelen voor bedrijven
De voordelen van zelflerende adaptieve systemen zijn legio. Deze ontwikkeling zal niet alleen helpen om nieuwe innovaties te versnellen en de ontwikkelings- en testtijden te verkorten, maar ook zullen de inzichten die het AutoAdapt Early Research Programme oplevert, bedrijven naar verwachting enorme besparingen opleveren op het gebied van productiekosten en leveringsefficiëntie.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de verwachtingen ten aanzien van de implementatie van zelflerende adaptieve systemen in de auto-, luchtvaart- en andere sectoren zeer hooggespannen zijn.
Neem contact met ons op
Laat je verder inspireren
Dutch Green Building Week
Van 9 t/m 13 oktober vindt de Dutch Green Building Week plaats. Tijdens deze week opent TNO op verschillende momenten zijn deuren en gaan we in op thema’s als circulair bouwen met hout; veilige, gezonde en duurzame woningen; en op het thema netcongestie.
Nieuw initiatief Europees topcentrum voor windenergie
Negen onderzoeksinstituten en universiteiten die lid zijn van het European Energy Research Alliance Joint Programme Wind hebben vorige week een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de oprichting van een Europees topcentrum (EuCoE) voor windenergie.


TNO-studies over potentieel geothermie vinden weg naar kunstgalerie in Turijn
Je werkt bij TNO aan langetermijnscenario’s voor het energiesysteem om wereldwijd de klimaatdoelstellingen in 2050 te halen en plots ontvang je een mail van een beroemde Italiaanse fotograaf. ‘‘Mag onze visueel ontwerper hier iets moois van maken?”


Betrouwbare en real-time digital twin systemen
Optimaliseer de prestaties van je digital twin met Multi-party Digital Twin. Ook iets voor jouw organisatie? Ontdek hoe onze TNO-experts je kunnen helpen.


ENGAGE: Patiëntgerichte technologie voor een beter inzicht in ziekte
Het ENGAGE-consortium richt zich op het ontwikkelen van digitale biomarkers voor Type 2 Diabetes-patiënten om de ziekteprogressie te monitoren en zelfmanagement en preventie mogelijk te maken.

