Provincie Noord-Brabant versnelt realisatie Smart Mobility innovatiecentrum Helmond met subsidie van 2,5 miljoen

Thema:
Duurzaam verkeer en vervoer
30 maart 2022

De provincie Noord-Brabant stelt 2,5 miljoen euro ter beschikking om samen met initiatiefnemers TNO en de gemeente Helmond de realisatie van een open innovatiecentrum voor slimme mobiliteitsoplossingen te versnellen. De investering wordt gedurende 2022 ingezet om de testinfrastructuur te realiseren waarmee nieuwe mobiliteitsoplossingen geoptimaliseerd in te richten.

Nieuwe prioriteiten: testen op systeemniveau

Nederland heeft een uitstekende reputatie opgebouwd als het gaat om slimme mobiliteitsinnovaties voor minder uitstootreductie, meer efficiency en grotere verkeersveiligheid. Het intelligent functioneren van het voertuig in zijn omgeving krijgt steeds meer aandacht van nationale en internationale beleidsmakers dan alleen het innovatieve voertuig zelf. Dat betekent ook dat onderzoek en R&D zich steeds meer op het voertuig in zijn omgeving richt: in het verkeer, in de stad, op corridors en op logistieke hubs. Om van experimenteren met slimme mobiliteit tot opschaling richting praktijk te komen moeten innovaties getoetst worden op systeemniveau. Niet alleen functioneel, maar juist ook om de maatschappelijke impact te toetsen.

Ellen Lastdrager, Managing Director Traffic & Transport, TNO: “Onze ambitie is om met het open innovatiecentrum vruchtbare grond te bieden aan bekende en nieuwe partners in innovatie-ecosystemen. Die ecosystemen gaan een stap verder zodat we samen de toekomstige systemische mobiliteitsuitdagingen bij de horens kunnen vatten én daarmee tegelijkertijd de economische slagkracht van Nederland en die van zuidoost Brabant in het bijzonder kunnen vergroten. De uitdaging én kans ligt daarbij in het verbinden van de traditionele automotive industrie met de ICT sector en nationale en regionale overheden.”

Gedeelde R&D zorgt voor slagkracht

Om die ambitie te kunnen verwezenlijken zijn breed toegankelijke state-of-the-art onderzoeksfaciliteiten en nieuwe innovatieve manieren van samenwerken nodig. Op deze manier gedeelde R&D biedt het voordeel om kennisontwikkeling en implementatie in de dagelijkse praktijk te versnellen en verlaagt bovendien de drempel voor het MKB om met innovatie aan de slag te gaan.

"Een open innovatie centrumis van cruciaal belang voor de doorontwikkeling van autonoom rijden en creëert economische kansen voor Brabant en heel Nederland."

Martijn Gruijthuijsen, gedeputeerde Economie Provincie Noord-Brabant:“Een open innovatie centrum is van cruciaal belang om de technologie rondom autonoom rijden door te ontwikkelen en creëert economische kansen voor het Brabantse MKB, de regio, en het verdienvermogen van Nederland.”

Fysieke testfaciliteiten maken Helmond de perfecte thuisbasis

Het testen van mobiliteitsoplossingen op systeemniveau vergt uitgebreide R&D infrastructuur. Vaak betreft het complexe systemen, die over verschillende waardeketens lopen (automotive, ICT, fysieke infrastructuur, verkeersmanagement), wat veiligheidsbeoordeling en implementatie ingewikkeld maakt. Een nauwe koppeling tussen virtuele modellen, en fysieke testomgevingen is nodig om de effecten over de keten te kunnen beoordelen en voorspellen. In en rondom de Automotive campus in Helmond is die infrastructuur reeds aanwezig, zoals bijvoorbeeld de A270; een kilometerslange real life testomgeving uitgerust met camera’s, transponders en wifibakens, en kruispunten met intelligente verkeerslichten.

“Een open innovatie centrum draagt bij aan het nog breder en dieper wortelen van het automotive innovatie ecosysteem in de regio en het versterken van de competitiviteit van de mobiliteitssector in Nederland. Helmond als broedplaats is een logische keuze gezien de volop aanwezige test- en demonstratiefaciliteiten op de openbare weg.” - Elly Blanksma, Burgemeester Helmond.

Blik vooruit: next steps

Om de bestaande testfaciliteiten te transformeren tot een breed gedeeld open innovatiecentrum zijn er samen met de partners reeds een aantal vervolgstappen gedefinieerd.

  1. Aanpassing van het exploitatiemodel waarbij het instrumentarium ten dienste komt te staan van innovatieprojecten en programmatische samenwerkingen binnen innovatie-ecosystemen, met hierin bijzondere aandacht voor MKB en onderwijs.
  2. Positionering, waarbij wordt gekeken naar de inbedding van het centrum in het bestaande innovatielandschap om het onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde met het oog op de innovatie- en R&D agenda’s te borgen.
  3. Aanpassing en vernieuwing van het instrumentarium gekoppeld aan nationale R&D-agenda’s met de programma’s resulterend uit de R&D-mobiliteitsregeling, Groeifonds Digitale infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit en het Smart Transport Delta Plan.
  4. Passende huisvesting.

Op de hoogte blijven van ontwikkelingen rondom het Smart Mobility innovatiecentrum?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Laat je verder inspireren

31 resultaten, getoond 1 t/m 5

5 mythes over de thuislevereconomie

Informatietype:
Insight
18 oktober 2022

Jaarlijks plaatst een Nederlander gemiddeld 40 bestellingen online. In de politiek en media wordt regelmatig negatief gesproken over de impact van de thuislevereconomie. De overlast en de gevolgen voor de verkeersveiligheid, het milieu en de middenstand zijn veelgehoorde argumenten. Maar klopt die beeldvorming wel, of liggen de feiten genuanceerder? TNO ging op zoek naar een breder perspectief en ontkracht vijf hardnekkige mythes over ons digitale bestelgedrag.

Waterstofverbrandingsmotor maakt zwaar materieel sneller CO2-neutraal

Informatietype:
Insight
12 oktober 2022

De transportsector moet met innovatieve oplossingen komen om de klimaatdoelstellingen te kunnen halen. De waterstofverbrandingsmotor is een veelbelovende optie om op korte termijn de CO2-uitstoot van zwaar materieel drastisch te reduceren, en nog steeds te voldoen aan de eisen voor schadelijke emissies. Deze nieuwe, schone toepassing van vertrouwde technologie, blijkt ook voor de maritieme sector een interessant alternatief om de energietransitie te versnellen.

TNO’s zware waterstofverbrandingsmotor wint tweede prijs EARTO Innovation Awards

Informatietype:
Nieuws
12 oktober 2022

TNO heeft vandaag bij de 14e EARTO Innovation Awards de tweede prijs gewonnen in de categorie ‘Impact Expected’ voor een innovatieve waterstofverbrandingsmotor voor de scheepvaart. De innovatie houdt in dat bestaande zware (diesel)motoren in vrachtschepen worden omgebouwd tot een schone waterstofverbrandingsmotor. De impact: bijna 100% CO₂-reductie met korte implementatietijden en tegen beperkte kosten! Dankzij ons retrofitconcept kunnen bestaande motoren worden uitgerust met de technologie, waardoor er direct effect is en er niet hoeft te worden gewacht totdat de bestaande motoren uit gebruik worden genomen. De prijs werd uitgereikt tijdens een speciale ceremonie in Brussel, in aanwezigheid van uiteenlopende betrokkenen, waaronder politici.

TNO aan basis ’s werelds eerste full scale pilot end-to-end CO2 afvang aan boord

Informatietype:
Nieuws
5 oktober 2022

Het Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD), het Oil and Gas Climate Initiative (OGCI) en Stena Bulk zijn vandaag begonnen met de eerste fase van het tweejarig, driefasig project REMARCCABLE om CO2 aan boord van een Stena Bulk-medium range (MR) tanker af te vangen. Het is 's werelds eerste end-to-end pilot voor het afvangen van CO2 aan boord.

Hoe waterstof energietransitie transportsector kan versnellen

Informatietype:
Artikel

Om de milieudoelstellingen te halen en de wereldwijde CO2-uitstoot drastisch te beperken, moet de transportsector op meerdere duurzame energiedragers inzetten. Naast de snelle opkomst van batterij-elektrische voertuigen wordt waterstof een van de belangrijke alternatieven.