Programmatische samenwerking ‘Brede Welvaart’ Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en TNO

Thema:
Leefbare steden en regio’s
16 november 2022

Het Ministerie van I&W en TNO gaan strategisch en programmatisch samenwerken op het gebied van Brede Welvaart. De samenwerking ‘Brede Welvaart’ is bedoeld om toekomstige kennisvragen op het gebied van milieu en leefomgeving, sociale cohesie, persoonlijke ontplooiing en (on)veiligheid te formuleren, deze te onderzoeken en om de resultaten en inzichten toepasbaar te maken voor beleids- en instrumentontwikkeling bij I&W. Hiertoe is een Afsprakenkader opgesteld.

Martijn Stamm, Market Director of TNO Traffic & Transport, and Dylan Koenders, Director of Mobility Innovation and Strategy at the Ministry of Infrastructure and Water Management, signed an Agreement Framework
Op 7 november 2022 hebben Dylan Koenders, Directeur Innovatie en Strategie voor Mobiliteit bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en Martijn Stamm, Market Director Mobility & Built Environment TNO, hun handtekening onder dit Afsprakenkader gezet.

Doel is brede welvaart

Het doel van de programmatische samenwerking is om in nauwe samenwerking en afstemming met elkaar kennis en tools te ontwikkelen om datagedreven te kunnen sturen op de transities in ruimtelijke ontwikkeling, mobiliteit en logistiek. Passend in de verstedelijkingstrategie en rekening houdend met maatschappelijke doelen, zoals brede welvaart.

Gezamenlijk maken we een roadmap waarmee langetermijnkennis en toolontwikkeling in samenhang kunnen worden gepland met toepassingsvragen voor de korte termijn. Dat kan niet zomaar. Er zijn concrete inzichten, vernieuwingen en aanvullingen op de bestaande kennis nodig om betere beslissingen te kunnen nemen en zo gerichter te kunnen sturen op doelen die de brede welvaart vergroten.

Ondersteuning van decide and provide

Brede welvaart en andere maatschappelijke doelen vragen om een andere werkwijze: van predict and provide naar decide and provide. Dit betekent dat vanuit een visie wordt nagedacht over een gewenste toekomst om vervolgens op basis van scenario’s opties te verkennen om die gewenste situatie te bereiken.

Om bijvoorbeeld in te kunnen schatten welke vervoersvorm mensen kiezen  kan AI worden ingezet bij het vinden van aspecten die het keuzegedrag beïnvloeden. De inzet van AI kan op basis van heterogene databronnen die eerder niet mee werden genomen in de schattingen, inzicht geven in verbanden die tot dusver onzichtbaar bleven. Hiermee worden voorspellingen beter en sluiten meer aan bij de daadwerkelijke behoeften van reizigers.

Activity Based Modelling

Om te begrijpen waarom mensen reizen, hoe verschillende activiteiten in de tijd en ruimte worden gepland en welke vervoerswijzen daarbij horen, volstaan bestaande verplaatsingsmodellen steeds minder goed. Daarom wordt gewerkt aan het hanteerbaar maken van Activity Based Modelling (ABM).

Met deze modellen is het mogelijk om het effect van beleidsmaatregelen nauwkeuriger te modelleren. Dit gaat met name om maatregelen die van invloed zijn op de manier waarop individuen hun tijd voor activiteiten en reizen gedurende de dag budgetteren.

Laat je verder inspireren

27 resultaten, getoond 6 t/m 10

Logistieke hubs voor emissievrije stedelijke distributie

Informatietype:
Insight
25 mei 2023
Bijna dertig grote steden sturen aan op een geleidelijk verbod op fossiele bedrijfswagens vanaf 2025. Het gebruik van ‘white label’ hubs kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan minder emissies, minder voertuigen, efficiëntere bewegingen voor vracht en diensten in de steden.

Urban Strategy: local digital twins voor duurzame mobiliteit en leefbare steden

Informatietype:
Insight
24 april 2023

Tijdmakers: Urban Strategy brengt knelpunten in kaart bij stadsuitbreiding

Informatietype:
Insight
6 april 2023

Zonder visie of integraal beleid loopt mobiliteit in steden vast

Informatietype:
Insight
5 april 2023

TNO en TECNALIA werken samen aan Digital Twins voor slimme en duurzame steden

Informatietype:
Nieuws
20 januari 2023