TNO lanceert Peregrion om marktimpact te vergroten van technologie versnelde geneesmiddelenontwikkeling

Geavanceerde microtracer-onderzoeken
25 maart 2024

10 jaar van ontwikkeling heeft geresulteerd in een bewezen track record en acceptatie van TNO’s AMS-technologie voor biomedische versneller massa spectrometrie bij de regelgevende instanties. TNO vergroot de marktimpact door deze technologie verder te ontwikkelen en met de lancering van Peregrion.

Dit spin-off bedrijf heeft als doel farmaceutische bedrijven te helpen bij het versnellen van hun vroeg-klinische ontwikkelingsprogramma's. Biomedische versneller massa spectrometrie (AMS) gebruiken voor microtracer-onderzoeken versnelt en optimaliseert de ontwikkeling van potentiële geneesmiddelen en maakt het minder riskant. Peregrion is de 41e spin-off sinds de start van TNO Tech Transfer.

spin-off-peregrion-imagev2-1484x835
Steven Erpelinck (links) en Wouter Vaes (rechts) bij de biomedische versneller massa spectrometrie (AMS) technologie.

Peregrion bouwt voort op het track record  van TNO op het gebied van menselijke microtracer-data genereren uit absorptie, distributie, metabolisme en ontlasting. TNO heeft het proces in de loop der jaren geoptimaliseerd, bijvoorbeeld door een technologie voor monstervoorbereiding te ontwikkelen waarmee alle menselijke metabolieten reeds in klinische fase 1 gedetecteerd, geïdentificeerd en gekwantificeerd kunnen worden. Een groot aantal van de top-20 farmaceutische bedrijven maakt nu al gebruik van deze AMS-technologie van TNO om hun programma's voor medicijnontwikkeling vooruit te helpen. Ondertussen groeit ook de acceptatie vanuit de industrie van deze microtracing-aanpak, die overgedragen wordt aan Peregrion.

tno_edv6748 (4)

“Het is ons duidelijk gelukt om de microtracing-aanpak te positioneren als een van de meest veelbelovende proefdiervrije innovatietrajecten voor geneesmidddelen. De wereldwijde farmaceutische industrie omarmt inmiddels onze technologie, wat betekent dat de ‘human first, human only’’-strategie bij voorkeur ingezet wordt om gegevens over het metabolisme van geneesmiddelen te verkrijgen, zowel vanuit wetenschappelijk als zakelijk oogpunt.”

Wouter Vaes

Chief Science Officer en medeoprichter van Peregrion

tno-steven-erpelinck-cp-500x500 (1)

“TNO positioneert Peregrion op een manier dat de AMS-technologie verder uitgebouwd kan worden. Dit ondersteunt onze  farmaceutische klanten  om medicijnen eerder bij patiënten te krijgen.”

Steven Erpelinck

Chief Commercial Officer en medeoprichter van Peregrion

Biomedische toepassing verbreden

TNO zal zich blijven richten op het verder ontwikkelen van de AMS-technologie en op het verbreden van het biomedische toepassingsgebied van AMS en microtraceronderzoek. Momenteel werkt TNO aan de implementatie van deze technologie voor biomarkers en effectiviteitsonderzoek binnen vroege klinische ontwikkeling. Daarnaast is TNO bezig deze technologie verder te ontwikkelen voor dataverrijkingstudies van biologische en kindergeneesmiddelen

tno_edv3357 (1)

“We zijn  bij TNO erg trots dat 10 jaar van preconcurrerend onderzoek bewijst dat het nog mogelijk is om het ontwikkelingsproces van geneesmiddelen generiek te verbeteren.”

Peter van Dijken

Managing Director van TNO Gezond Leven en Werken

Over AMS-technologie

Het ontwikkelen van geneesmiddelen is een langdurig proces. Het kan 10 tot 15 jaar duren om een dossier van een nieuw geneesmiddel in te dienen bij regelgevende instanties zoals de FDA en EMA. De kosten van zo een proces lopen op  naar 1 tot 1,5 miljard euro. Van alle medicijnen in klinische ontwikkeling haalt 90 procent niet eens de registratiefase. De AMS-technologie met microtracers kan relevante biofarmaceutische gegevens leveren in vroegere fasen van het programma, wat de ontwikkelingstijd van een geneesmiddel mogelijk met 2 jaar kan verkorten. Dit draagt in grote mate bij aan het eerder beschikbaar maken van geneesmiddelen aan patiënten. Lees meer over de AMS-technologie van TNO.

PPS leidt tot nieuwe inzichten in ontwikkeling MASLD

15 februari 2024
Overmatige consumptie van vet- en suikerrijke voeding kan leiden tot overgewicht gerelateerde ziekten, zoals MASLD, die meerdere organen en systemen aantasten.

Modellen voor leefstijlgerelateerde ziekten

Tijdmakers: minder lang wachten op een nieuw medicijn dankzij AMS

10 augustus 2023

Ex vivo orgaanperfusie kan de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen helpen

14 maart 2023

Veldraadpleging Leefstijlgeneeskunde: Jouw mening telt!

22 september 2022