Energie in de gebouwde omgeving
Industriële renovatieconcepten
1 aflevering

In de volgende versnelling naar een klimaatneutrale gebouwde omgeving

Op dinsdag 1 juni vond het webinar "In de volgende versnelling naar een klimaatneutrale gebouwde omgeving" plaats. Bekijk het terug en kom alles te weten over onze nieuwe aanpak voor het slimmer, goedkoper en efficiënter verduurzamen van de gebouwde omgeving.

Gebouwde omgeving verduurzamen

Dé uitdaging tussen nu en 2050? 8 miljoen gebouwen en woningen verduurzamen met als doel een CO2 neutrale gebouwde omgeving in 2050. Een doelstelling die met het huidige verduurzamings-tempo niet haalbaar is.

In navolging van het eerder dit jaar uitgebrachte TNO paper ‘In de volgende versnelling naar een klimaatneutrale gebouwde omgeving’ (pdf), gaan we in dit gelijknamige webinar concreet in op de door TNO voorgestelde ‘contingentenaanpak’. Een aanpak om slimmer, goedkoper en sneller een klimaatneutrale gebouwde omgeving te bewerkstelligen.

Samen met Maarten van Poelgeest, voorzitter van het Uitvoeringsoverleg Gebouwde Omgeving van het Klimaatakkoord, en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven werpen we licht op de contingentenaanpak en de verwachte uitwerking hiervan op burgers, overheid en de sector.

Programma:

• Een korte visie op de problematiek bij de energietransitie in de gebouwde omgeving.
  • Toelichting op de nieuwe werkwijze in de verduurzaming van gebouwen: hoe zorgt de contingentenaanpak voor versnelling.
  • Hoe de contingentenaanpak succesvol kan worden geïmplementeerd: wat is nodig en wat betekent dit om dit in de praktijk op te zetten? En wat is de uitwerking van deze aanpak op de sector, overheid en burger?

Bekijk het webinar

TNO en eLstar Dynamics ontwikkelen schakelbare gevelplaten warmteregulering in gebouwen

28 februari 2024
TNO en eLstar Dynamics, een ontwikkelaar van slim adaptief glas gaan samen niet-transparante schakelbare glaspanelen ('SwitchARP') ontwikkelen om de verduurzaming van woningen en gebouwen te versnellen.

TNO en Kiwa ontwikkelen testprotocol warmtepompinstallaties

30 november 2023

Bij koken op gas veel vaker overschrijding advieswaarden stikstofdioxide dan bij elektrisch koken

8 november 2023