Energie in de gebouwde omgeving
Industriële renovatieconcepten
1 aflevering

In de volgende versnelling naar een klimaatneutrale gebouwde omgeving

Op dinsdag 1 juni vond het webinar "In de volgende versnelling naar een klimaatneutrale gebouwde omgeving" plaats. Bekijk het terug en kom alles te weten over onze nieuwe aanpak voor het slimmer, goedkoper en efficiënter verduurzamen van de gebouwde omgeving.

Gebouwde omgeving verduurzamen

Dé uitdaging tussen nu en 2050? 8 miljoen gebouwen en woningen verduurzamen met als doel een CO2 neutrale gebouwde omgeving in 2050. Een doelstelling die met het huidige verduurzamings-tempo niet haalbaar is.

In navolging van het eerder dit jaar uitgebrachte TNO paper ‘In de volgende versnelling naar een klimaatneutrale gebouwde omgeving’ (pdf), gaan we in dit gelijknamige webinar concreet in op de door TNO voorgestelde ‘contingentenaanpak’. Een aanpak om slimmer, goedkoper en sneller een klimaatneutrale gebouwde omgeving te bewerkstelligen.

Samen met Maarten van Poelgeest, voorzitter van het Uitvoeringsoverleg Gebouwde Omgeving van het Klimaatakkoord, en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven werpen we licht op de contingentenaanpak en de verwachte uitwerking hiervan op burgers, overheid en de sector.

Programma:

• Een korte visie op de problematiek bij de energietransitie in de gebouwde omgeving.
  • Toelichting op de nieuwe werkwijze in de verduurzaming van gebouwen: hoe zorgt de contingentenaanpak voor versnelling.
  • Hoe de contingentenaanpak succesvol kan worden geïmplementeerd: wat is nodig en wat betekent dit om dit in de praktijk op te zetten? En wat is de uitwerking van deze aanpak op de sector, overheid en burger?

Energiebesparende tips voor koele woning in de zomer

19 juli 2022

Actieve koeling in woningen, met bijvoorbeeld een airco, is vaak niet nodig. Lees welke effectieve manieren je zelf kan doen om je huis koeler te houden.

Versneld op weg naar een klimaatneutrale gebouwde omgeving

Artikel
Met de contingentenaanpak van TNO kan de gebouwde omgeving in Nederland een stuk sneller en goedkoper verduurzamen.

Zo maken we de gebouwde omgeving energiepositief

Artikel
De gebouwde omgeving moet in 2050 energieneutraal zijn. Daarom zetten we onze kennis en expertise in voor duurzame gebouwen die energiepositief zijn.

Digitalisering in de bouw

Artikel
Bestaande digitale ontwikkelingen versnellen en nieuwe opstarten. Dat zijn onder andere onze ambities met Bouw, Infrastructuur & Maritiem. Lees wat we doen.

Warmteopslag

Artikel
Warmteopslag is nodig om energieverlies tegen te gaan. We onderzoeken en ontwikkelen meerdere systemen en mogelijkheden voor warmteopslag. Lees meer.