MVSM

Categorie:
Laboratorium
Merk:
TNO
Type:
MVSM
thales-stir-radar-zoals-gemonteerd-op-de-mvsm-tijdens-maritieme-schoktests

Beschrijving

Met meer dan 55 jaar ervaring biedt TNO praktische expertise en kennis op het gebied van maritieme schokken voor een wereldwijde klantenkring. De testfaciliteiten in het TNO Structural Dynamics-laboratorium zijn ontwikkeld om het effect van schokbelasting te simuleren dat wordt gegenereerd door een niet-contact onderwaterexplosie (UNDEX).

De TNO-schokmachines kunnen worden gebruikt om te voldoen aan de eisen van de internationale maritieme normen: BR3021 (incl. NSS1 en NSS2; 1970s, VK), BR8470 (1989, VK), MAP 01-470 (2012, VK), BV043 (1985/1989, DE) en BV0230 (2017, NL/DE).

Technische details

De TNO medium-weight vertical shock machine (MVSM) heeft een afgerond zeshoekig montageoppervlak met een diameter van 1,6m. De maximale belasting is 5000kg. Maximale verplaatsingen van 120mm kunnen worden bereikt, samen met een maximale snelheid van 12m/s en een maximale versnelling van 500g. Op basis van de opstelling van de MVSM kan de pulstijd variëren tussen 4ms en 20ms.

Alle bovenstaande waarden zijn indicatief en, in het geval dat de belasting de capaciteit overschrijdt, de vereiste pulstijd korter of langer is, of de vereiste versnelling afwijkt van de hierboven vermelde, streeft TNO ernaar oplossingen te bieden.

Aanvullende technieken

State-of-the-art instrumentatie wordt gebruikt om de toegepaste schokken te meten. TNO gebruikt zeer nauwkeurige, regelmatig gekalibreerde piezo-resistieve versnellingsmeters. Druk en rek kunnen ook worden gemeten tijdens de schok. Voor elektrische systemen kan het stuiteren van contacten en schakelaars worden gecontroleerd tijdens het schokevent. Alle tests worden gefilmd met een hogesnelheidscamera (6400 fps). De expertise van TNO in instrumentatie en nabewerking omvat ook hogesnelheids 2D- en 3D optische rekmetingen (digital image correlation).

Toepassingen

De TNO-schokmachines voldoen aan de eisen van de bekende internationale maritieme normen. Bovendien kunnen ze worden aangepast om te voldoen aan specifieke klantvereisten, waaronder het simuleren van de belasting in een omgeving boven een geveerde opstelling. Tests worden gevalideerd in zowel het tijdsdomein (versnelling, snelheid en verplaatsing) als met behulp van de Shock Response Spectrum (SRS) benadering in het frequentiedomein. Dit laatste gebeurt volgens de kwalificatiecriteria van NATO STANAG 4549 (2000, TNO).