Besluitvorming bij autonoom rijden

Thema:
Artificiële intelligentie

Drukke kruispunten zijn voor mensen al lastig. Dus hoe zorgen we ervoor dat zelfrijdende auto’s in de toekomst ook in stedelijke gebieden op een veilige manier hun weg vinden? Binnen een samenwerkingsproject van de EU experimenteert TNO momenteel met ‘hybride AI’.

Een onafgebroken stroom van voetgangers en fietsen. Een achterligger die ongeduldig toetert. Voor automobilisten kan het al heel lastig zijn om zo’n chaotisch verkeerspunt te passeren. En voor zelfrijdende auto’s is zo’n onoverzichtelijke verkeerssituatie al helemaal een probleem. Want er is altijd wel een sensor die een naderende verkeersdeelnemer spot.

Handmatig software schrijven? vergeet het maar!

Zelfrijdende auto’s zijn dus nog lang niet klaar voor de ingewikkelde verkeerssituaties in stedelijke gebieden. Ondertussen worden wel steeds meer taken voor het besturen van een auto geautomatiseerd. Daar is complexe software voor nodig. Zo complex zelfs dat het niet mogelijk is om die software handmatig te schrijven.

Een autonome auto die de juiste beslissingen neemt

In nauwe samenwerking met NXP, infineon, DAT.Mobility, AnyWi en TU/e werkt TNO nu binnen een EU-project aan een manier om zelfrijdende auto’s op termijn klaar te stomen voor het stadsverkeer. Samen proberen we aan te tonen dat de toepassing van AI-algoritmes decision making mogelijk maakt. Dat is een belangrijk punt, want daardoor zou de ontwikkeling van een veilige autonome auto weleens in een stroomversnelling kunnen komen.

Geen gewone AI, maar een hybride AI

Het AI-algoritme werkt nauw samen met een kennisgraaf. Dit is een informatiesysteem dat de AI nodig heeft om gevaarlijke verkeerssituaties goed in te kunnen schatten. En op die manier de juiste beslissingen te kunnen nemen. Deze ‘hybride AI’ is een combinatie van data-lerende AI met domeinkennis.

Eerst de snelweg, daarna de lastigere situaties

Om voldoende data te verzamelen heeft een auto – voorzien van radar, lidar, gps en camera’s – dagenlang rondgereden. De verzamelde informatie gebruikt TNO nu om het AI-algoritme te trainen. Daarbij beperkt de scope zich in eerste instantie tot situaties op snelwegen. Die verkeerssituaties zijn namelijk nog goed te overzien. De volgende stap wordt al een stuk ingewikkelder: dan moet het AI-algoritme namelijk beslissen wanneer een auto een kruispunt met fietsers kan passeren. Op een veilige manier uiteraard. De zelfrijdende auto moet het gedrag van de fietsers dus voortdurend monitoren en daar goed op in kunnen spelen.

Ook handig in de haven

Naast zelfrijdende auto’s zijn er nog veel andere toepassingen waar dit soort AI-algoritmes straks een belangrijke rol kunnen spelen. Denk bijvoorbeeld aan onbemand vervoer met automated guided vehicles (AGV’s) in de haven. Of een zorgrobot die in een ziekenhuis rondrijdt. Ook daar is het handig als zo’n voertuig goed opereert.

Laat je verder inspireren

21 resultaten, getoond 1 t/m 5

Verantwoorde besluitvorming mens-machine interactie

Informatietype:
Artikel

Vooroordelen in gezichtsherkenning en ongevallen met zelfrijdende auto’s. AI moet verder ontwikkelt worden. Dat gaat het snelst in nauwe samenwerking met mensen.

Augmented werknemer in smart industry met AI

Informatietype:
Artikel

Met het ‘adaptieve operator support systeem’ worden instructies op een beeldscherm, slimme bril of op de werktafel geprojecteerd. Dit maakt maatwerk mogelijk.

Diagnose voor printeronderhoud met AI

Informatietype:
Artikel

Predictive maintenance staat hoog op het verlanglijstje van de maakindustrie. Hier kan artificial intelligence (AI) hét verschil maken. Bekijk hoe.

Energiebalans voor smart homes met AI

Informatietype:
Artikel

Bij de in het Nederlands Klimaatakkoord vastgelegde doelen kunnen we wel wat hulp van kunstmatige intelligentie (AI) gebruiken. Bijvoorbeeld in smart homes.

Eerlijke besluitvorming in het recht met AI

Informatietype:
Artikel

In de strafrechtketen kan artificial intelligence van meerwaarde zijn. TNO onderzoekt wat er nodig is om tot een eerlijke, transparante AI te komen hiervoor.