Informatietype:
Project
Thema:
Automated Yards
Slimme voertuigen
Unit:
Mobility & Built Environment

Yard Automation

Recente ontwikkelingen op het gebied van geautomatiseerd rijden, voertuigelektrificatie en digitale logistiek bieden nieuwe, veelbelovende mogelijkheden als het gaat om het automatiseren van logistieke bewegingen. Dit creëert enorme kansen om de kostenefficiëntie, flexibiliteit, veiligheid en energie-efficiëntie te verbeteren. Bij TNO doen we onderzoek naar applicaties voor yard automation die schaalbaarheid, interoperabiliteit en kostenefficiëntie bieden.

Accurate lokalisatie

De grootste technologische uitdaging op het gebied van yard automation is op dit moment vooral de nauwkeurige, robuuste en beperkte latentie en een betrouwbare lokalisatie, terwijl de systeemuitdaging is om een oplossing te ontwikkelen die gestandaardiseerd, schaalbaar en modulair is. Bij TNO onderzoeken we absolute en relatieve lokalisatieoplossingen die de huidige raster-gebaseerde oplossingen volledig vervangen, zodat automatisering in (semi-)gesloten omgevingen en op de openbare weg mogelijk wordt. Voor yard automation onderzoeken we kaders voor sensorfusie, waarbij meerdere sensoren in het voertuig worden gebruikt.

Gedistribueerde verantwoordelijkheid en besturing

Een andere uitdaging bij yard automation is de overgang van centrale besturing naar gelaagde gedistribueerde besturing, waarbij er sprake is van interactie tussen het voertuig en meerdere andere actoren in grotere ecosystemen, bijv. een yard control tower, slimme vracht of een slim kruispunt.

Bij TNO doen we onderzoek naar de systeemarchitectuur van tactische lagen en oplossingen voor multi-objectieve multi-level motion planning. De oplossing moet zó breed toepasbaar zijn dat deze geschikt is voor meerdere sites, implementaties en applicaties.

Cost-efficient Yard Automation Solutions (CEYAS)

Bij TNO onderzoeken we werftoepassingsoplossingen die schaalbaarheid, interoperabiliteit en kostenefficiëntie bieden. De continuïteit van distributiecentra komt in het gedrang door oplopende chauffeurstekorten en toenemende goederenstromen. TNO laat in een demo zien hoe distributiecentra efficiënter kunnen werken en toekomstbestendig kunnen worden gemaakt met een laagdrempelige vorm van werfautomatisering.

In deze demo hebben we de geautomatiseerde rijtechnologie die we samen met grote OEM's hebben ontwikkeld, toegepast op een bestaande trailer mover, de E-Move, ontwikkeld door Verhagen in Leiden. WENOVA.EU levert een speciale sensor om de hoek tussen de trailer en E-Move te bepalen voor optimaal manoeuvreren. TNO heeft het technische concept ontwikkeld en test de automatische aanhangerverhuizers bij supermarktketen Jumbo om te ontdekken wat de efficiëntievoordelen in de praktijk zijn.

Laat je verder inspireren

8 resultaten, getoond 1 t/m 5

Klim ‘achter het stuur’ van een autonoom voertuig

Informatietype:
Insight
16 februari 2024
Bezoekers namen onlangs plaats 'achter het stuur' van een autonoom voertuig op de Open Dag van de Automotive Campus in Helmond.

Rijden we in 2030 nog zelf?

Informatietype:
Insight
22 januari 2024

Geïntegreerde voertuigveiligheid en slimme voertuigen

Informatietype:
Artikel

Bewegingsziekten bewegen mee: van wagenziekte naar 'cybersickness'

Informatietype:
Insight
20 juli 2023

Objectieve veiligheidsrating van autonome voertuigen dichterbij

Informatietype:
Insight
12 januari 2023