Monitoring werkelijke uitstoot: rapportoverzicht

Thema:
Duurzaam verkeer en vervoer

Uit metingen blijkt dat er een gat is tussen de Europees vastgestelde normen voor emissies door motorvoertuigen en de daadwerkelijke uitstoot op de weg. Al jaren meten wij onder reële omstandigheden de uitstoot van schadelijke stoffen als stikstofoxiden (NOx), fijnstof en CO2 door personen-, bestel- en vrachtauto’s, schepen en treinen.

Met de uitkomsten voeden we onze modellen om de luchtkwaliteit te kunnen voorspellen. Op deze manier helpen we overheden, private partijen en gebruikers om met feiten onderbouwde beslissingen te nemen over het verbeteren van de luchtkwaliteit.

Praktijkemissies precies meten

De metingen onder reële omstandigheden doen we vooral met het Portable Emission Measurement System (PEMS) en met de bij ons ontwikkelde smart variant SEMS. Daarmee monitoren we dagelijks de emissies en het rijgedrag. Met deze data beschikken we over nauwkeurige realtime gegevens over uitstoot onder alle denkbare situaties gedurende een langere periode.

De gegevens zijn nodig om te doorgronden onder welke omstandigheden schadelijke emissies en CO2-uitstoot hoog of juist laag zijn. Met die kennis kunnen we overheden adviseren hoe met bronbeleid de luchtkwaliteit te verbeteren is. Denk aan de Europese emissiewetgeving, nationale stimuleringsregelingen, lokale milieuzones en verkeersmaatregelen. Ook NGO’s en milieuorganisaties maken gebruik van onze meetgegevens.

Consumenten en fabrikanten adviseren

We monitoren grote aantallen voertuigen met relatief simpele meetkastjes zoals SEMS. Eigenaren van wagenparken, zowel overheidsdiensten, als bedrijven (denk ook aan leasemaatschappijen) en burgers, kunnen onze meetapparatuur laten inbouwen in hun auto’s. Daarmee verzamelen we grote hoeveelheden meetgegevens over allerlei typen personen- en bestelauto’s onder uiteenlopende omstandigheden. Dat betekent een grote verrijking van onze database en onze rekenmodellen waarmee we emissievoorspellingen doen en toekomstscenario’s doorrekenen.

In de toekomst kunnen we individuele consumenten precies zeggen welke auto’s onder normaal gebruik daadwerkelijk schoon én zuinig zijn en welk rijgedrag hieraan bijdraagt. Voertuigfabrikanten helpen we de afstelling van het emissiereductiesysteem te optimaliseren.

Bekijk onze publicaties en rapporten

Emissiefactoren wegverkeer

Emissiemetingen aan tweewielers

Emissiemetingen aan personen- en bestelauto's

Praktijkverbruik van personenauto's

Emissiemetingen vrachtwagens en bussen

Uitstoot van fijnstof door dieselvoertuigen

Emissiefactoren voor stikstofdepositieberekeningen

Download het rapport van 2022

Lees meer in het rapport 'Approaches for detecting high NOx emissions of aged petrol cars during the periodic technical inspection'.

Laat je verder inspireren

10 resultaten, getoond 1 t/m 5

Hoe waterstof energietransitie transportsector kan versnellen

Informatietype:
Artikel

Om de milieudoelstellingen te halen en de wereldwijde CO2-uitstoot drastisch te beperken, moet de transportsector op meerdere duurzame energiedragers inzetten. Naast de snelle opkomst van batterij-elektrische voertuigen wordt waterstof een van de belangrijke alternatieven.

TNO onderzoek op het gebied van powertrains

Informatietype:
Artikel
Moderne vervoermiddelen, van personenauto's tot zware voertuigen, moeten voldoen aan steeds strengere emissievoorschriften en broeikasgasdoelstellingen.

Duurzame en veilige stedelijke mobiliteit

Informatietype:
Artikel
We ontwikkelen en onderzoeken slimme innovatieve maatregelen en integrale oplossingen voor de domeinen mobiliteit, leefbaarheid en veiligheid.

Onderzoek naar geïntegreerde voertuigveiligheid

Informatietype:
Artikel
De activiteiten binnen de onderzoeksafdeling Geïntegreerde Veiligheid van Voertuigen richten zich op het ontwikkelen van geïntegreerde veiligheidsoplossingen.

Expertisegroep Duurzaam transport en logistiek

Informatietype:
Artikel

Bij Duurzaam transport en logistiek maken wij vervoer van goederen en personen efficiënter en duurzamer. Over duurzaam transport en logistics.