Klimaatverandering en luchtverontreiniging

Thema:
Klimaat en luchtkwaliteit

Het is misschien wel de grootste maatschappelijke uitdaging: klimaatverandering en luchtverontreiniging beperken. Daar kunnen we bij helpen. We ontwikkelen methoden om fijnstof, stikstof en broeikasgassen te meten. En we brengen de bronnen en gevolgen van uitstoot in kaart. Hiermee kunnen bedrijven en overheden effectieve maatregelen nemen. Zo spelen we een sleutelrol bij het in gang zetten van de klimaattransitie.

In het akkoord van Parijs zijn wereldwijd afspraken gemaakt over klimaatdoelen. Nederland heeft toegezegd om de uitstoot van broeikasgassen met 49% te verminderen in 2030. Daarnaast is er in mondiaal en Europees verband de wens om luchtverontreiniging verder te beperken. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs voor de schadelijke effecten van luchtverontreiniging op de gezondheid. Fijnstof in het bijzonder.

Om deze doelen te bereiken zijn wereldwijd radicale veranderingen nodig. In het energiesysteem, fabrieken, gebouwen, verkeer en landbouw. Daarvoor is het belangrijk te weten hoe uitstoot ontstaat, hoe het klimaatverandering en luchtverontreiniging beïnvloedt én hoe we het effectief kunnen verminderen.

Effectief tegen luchtverontreiniging

We hebben jarenlange ervaring met het in kaart brengen van uitstoot in alle sectoren. Door metingen, satellietdata en complexe klimaatmodellering te combineren, kunnen we bronnen en gevolgen van uitstoot steeds preciezer vaststellen. Zo adviseren en ondersteunen we bedrijven en overheden om uitstoot terug te dringen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Controlesysteem voor broeikasgassen: we ontwikkelen methodes en modellen om de uitstoot van CO­2 en andere broeikasgassen te meten. Zo werken we met internationale partners aan een Europees controlesysteem voor broeikasgassen op basis van meet- en satellietdata.
  • Grip krijgen op bronnen van fijnstof: onze ‘fijnstoftool’ TOPAS (TNO Operational Source Apportionment Service) geeft inzicht in de afkomst van fijnstof. TOPAS kan verklaren waarom op bepaalde plekken veel fijnstof is en wat hiervan de oorzaak is. Zo kunnen voorzorgsmaatregelen genomen worden.
  • Gedetailleerd in kaart brengen van stikstofdepositie: we brengen het neerslaan van stikstof in kwetsbare gebieden in kaart. Inzicht in vermesting en verzuring is belangrijk voor behoud van biodiversiteit en productiviteit. Depositiekaarten helpen beleidsmakers de juiste maatregelen tegen luchtverontreiniging te nemen om deze gebieden te beschermen.

Het LOTOS-EUROS model

De grootste maatschappelijke uitdagingen van onze tijd zijn de bestrijding van de klimaatverandering en de luchtverontreiniging. Het open source LOTOS-EUROS-model stelt ons in staat betrouwbaardere voorspellingen van de luchtkwaliteit te doen. In de onderstaande video wordt het Lotos-Euros model uitgelegd.

LOTOS-EUROS model

Laat je verder inspireren

16 resultaten, getoond 1 t/m 5

Sturen op emissies biedt uitweg uit stikstofproblematiek

Informatietype:
Nieuws
13 september 2022

Nederland zoekt naar oplossingen in stikstofimpasse. De knoppen om aan te draaien zitten aan de emissiekant. Dit blijkt uit TNO's recentste analyse.

Grote meetcampagne van emissies broeikasgassen en luchtverontreiniging in Rotterdam

Informatietype:
Nieuws
19 augustus 2022
In samenwerking onderzoekt TNO hoe we de vermindering van stedelijke uitstoot van broeikasgassen en luchtvervuiling het best kunnen monitoren.

Fijnstof, een ongrijpbaar probleem, maar wat is fijnstof?

Informatietype:
Insight
12 juli 2022
Fijnstof is een containerbegrip voor alles wat in de lucht zweeft en kleiner is dan 10 mu. Maar wat maakt het zo gevaarlijk? Expert Paula legt het uit.

Een effectiever fijnstofbeleid in 5 stappen

Informatietype:
Insight
12 juli 2022
Met de huidige fijnstofnorm is het fijnstofprobleem niet opgelost. TNO geeft beleidsmakers handelingsperspectief met een 5-stappenplan.

Waarom de huidige fijnstofnorm het probleem niet oplost

Informatietype:
Insight
12 juli 2022
Als Nederland de fijnstofnorm haalt, zijn de gezondheidsrisico’s niet verholpen. Zo is de gezondheidsschade nog erg hoog. Lees waarom.