TNO lanceert spin-off voor automatische scheurdetectie in metselwerk

Bouwinnovatie
31 maart 2021

TNO heeft in samenwerking met Sobolt de startup Asset Hub opgericht. Asset Hub is het eerste bedrijf in Nederland, dat in staat is om op basis van foto’s automatisch scheuren in metselwerk te detecteren, meten en monitoren. Voorheen werden wel foto’s gemaakt van scheuren in gebouwen, maar met de technologie van Asset Hub kunnen we de scheur in de context van de algehele constructie vastleggen. Dat geeft veel meer bruikbare informatie voor bijvoorbeeld een tijdige reparatie. De basis hiervoor ligt in een door TNO ontwikkeld AI-model.

Scheurdetectie kades en muren met AI

Vorig jaar demonstreerde Asset Hub haar technologie succesvol op gemetselde kademuren in Amsterdam. Vanaf juni dit jaar biedt de onderneming haar diensten voor het detecteren en meten van scheuren commercieel aan. Deze maand ontving Asset Hub een subsidie van InnovationQuarter om haar technologie dit jaar in Gouda te demonsteren. In samenwerking met de gemeente Gouda gaat Asset Hub de kademuren in Gouda monitoren op scheuren.

Funderingsschade

Om de veiligheid te borgen en waarde van deze constructies te behouden is tijdig ingrijpen noodzakelijk. Met de nieuwe technologie van Asset Hub wordt verandering van metselwerkconstructies tijdig, betrouwbaar en efficiënt gesignaleerd. En de verwachting is dat door de klimaatverandering steeds meer schade gaat optreden. Door zowel extreem droge periodes als extreem veel neerslag verandert het grondwaterpeil, waardoor bodemdaling kan ontstaan. Bodemdaling kan leiden tot scheefstand en scheuren in metselwerk van woningen, monumenten, bruggen en kades en daarmee aanzienlijke schade. Het belang van een gecoördineerde aanpak van deze problemen en de noodzaak van preventiemaatregelen is recent beschreven in het Deltaplan Funderingsschade.

Webinar: Duurzaam beton van hype naar aanpak

Evenement

Tijdens de Dutch Green Building Week organiseren wij het webinar 'Duurzaam beton van hype naar aanpak'. Schrijf je in!

Startdatum:
Locatie:

Brains4neighbourhoods isolatie doe het zelf voorzetraam

27 september 2022

Energiearmoede komt vaak voor in oudere huurwoningen (zoals in flats) als gevolg van een combinatie van slechte isolatie en een laag inkomen. Aanpassing van het gebouw, zoals isolatie en dubbel glas, is een taak van de vastgoedeigenaar die niet altijd direct uitgevoerd kan worden.

Stem op ENVISION voor de European Sustainable Energy Awards!

24 augustus 2022

Het ENVISION-project, een H2020 project, gecoördineerd door TNO, is één van de drie genomineerde projecten voor de prestigieuze European Sustainable Energy award van de Europese Commissie. Natuurlijk willen we deze award winnen en daar kun jij bij helpen!

MIMO: beton verduurzamen en nog geld overhouden ook

12 juli 2022
Samen naar duurzamer beton! Bekijk MIMO door de bril van aannemers, contructeurs, toeleveranciers en slopers zodat jij weet hoe MIMO voor jou kan werken!

Talking buildings: prettige samenwerking tussen mens en gebouw

7 juli 2022
Door een AI bij een bestaand klimaatsysteem te zetten, kun je 10% energie besparen zonder extra investeringen. Lees meer over het project Talking buildings.