TNO neemt deel aan Europees Data Spaces Team

Data sharing
22 juni 2021

Samen met een vooruitstrevend team van toonaangevende Europese spelers genaamd Team Data Spaces, gaat TNO bijdragen aan het opzetten en coördineren van data spaces in verschillende domeinen zoals de maakindustrie, gezondheidzorg en logistiek. TNO werkt daarmee samen met onder andere: Big Data Value Association (BDVA), Capgemini Invent, Fraunhofer ISST, Gaia-X, International Data Spaces Association (IDSA), INNOPAY, Insight, KULeuven, MyData Global, Sitra en VTT.

Data sharing, oftewel het delen van data, versnelt innovatie. Denk aan betere behandelmethoden door het veilig delen van patiëntgegevens. Of aan digitalisering van papieren processen en gebruik van kunstmatige intelligentie. Want door het combineren van verschillende gegevensbronnen ontstaan nieuwe zakelijke kansen en data sharing kan bovendien de procesefficiëntie in ketens verder vergroten. Echter, is het delen van informatie een lastig onderwerp en is het opzetten van een datadeel netwerk niet eenvoudig.

Mike de Roode (TNO): “Met het Dataspaces4.EU-initiatief versnellen we de digitalisering van verschillende sectoren. Deze integrale aanpak heeft niet enkel aandacht voor techniek en protocollen, maar juist ook voor andere perspectieven zoals juridische, organisatorische en semantische interoperabiliteit.”

Om deze reden wordt binnen de Europese Unie gewerkt aan het opzetten van dataspaces. Dataspaces - gefedereerde data-ecosystemen waarin de deelnemers eenvoudig gegevens kunnen uitwisselen op basis van gedeeld beleid en regels, zorgen voor een transparantie, open en eerlijke markt. Dataspaces bieden controle over eigen data, zogenoemde data soevereiniteit, wat een aanzienlijk voordeel is en een voorwaarde is voor een Europese data-economie.

Meer informatie over het initiatief is te vinden op de website van Dataspaces4.EUof neem contact op met Herman Pals.

Nederland en Europa digitaal steeds afhankelijker van VS en China

15 juni 2022

Op vrijwel alle digitale fronten zijn Nederland en Europa te afhankelijk geworden van niet-Europese landen. Meer dan 90% van de Europese data staat op Amerikaanse servers opgeslagen en het merendeel van de digitale infrastructuur is in handen van een beperkt aantal niet-Europese leveranciers. Om die afhankelijkheid te verkleinen moet de invloed op het design en het gebruik van digitale technologieën en de data die daarmee gegenereerd en verspreid wordt vergroot worden, zowel op nationale als Europese schaal. Beleidsmakers, het bedrijfsleven en kennisinstellingen kunnen bijdragen door op technologisch, zakelijk en beleidsvlak samen te werken aan de ontwikkeling en implementatie van technologieën, die digitale soevereiniteit als ontwerp principe hanteren. Dat schrijft TNO in een nieuw paper over de digitale soevereiniteit van Nederland en Europa. Op maandag 20 juni worden de inzichten uit het paper uitgediept tijdens het ECP Deelnemersspecial - Digitale Soevereiniteit.

Secure multi-party computation

Artikel

Hoe deel je als organisatie veilig informatie zonder gevoelige data prijs te geven? Wij leveren een bijdrage door Secure Multi-Party Computation.

Duurzame landbouw door digitalisering

Artikel

Duurzame landbouw is de toekomst. Door precisielandbouw en digitalisering kunnen we de impact van ons landbouwsysteem op het klimaat en de aarde beperken.

Data sharing: de sleutel tot verdere digitalisering

Artikel
Data sharing, oftewel het delen van data, versnelt innovatie. Wij helpen partijen op een efficiënte en veilige manier gebruik te maken van elkaars data.

International data spaces: uitwisselen veilig en makkelijk

Artikel
Betrouwbare infrastructuren cruciaal voor gegevenssoevereiniteit. International Data Spaces (IDS) gegevensuitwisseling juridisch en technisch onder controle.