TNO neemt deel aan Europees Data Spaces Team

Data sharing
22 juni 2021

Samen met een vooruitstrevend team van toonaangevende Europese spelers genaamd Team Data Spaces, gaat TNO bijdragen aan het opzetten en coördineren van data spaces in verschillende domeinen zoals de maakindustrie, gezondheidzorg en logistiek. TNO werkt daarmee samen met onder andere: Big Data Value Association (BDVA), Capgemini Invent, Fraunhofer ISST, Gaia-X, International Data Spaces Association (IDSA), INNOPAY, Insight, KULeuven, MyData Global, Sitra en VTT.

Data sharing, oftewel het delen van data, versnelt innovatie. Denk aan betere behandelmethoden door het veilig delen van patiëntgegevens. Of aan digitalisering van papieren processen en gebruik van kunstmatige intelligentie. Want door het combineren van verschillende gegevensbronnen ontstaan nieuwe zakelijke kansen en data sharing kan bovendien de procesefficiëntie in ketens verder vergroten. Echter, is het delen van informatie een lastig onderwerp en is het opzetten van een datadeel netwerk niet eenvoudig.

Mike de Roode (TNO): “Met het Dataspaces4.EU-initiatief versnellen we de digitalisering van verschillende sectoren. Deze integrale aanpak heeft niet enkel aandacht voor techniek en protocollen, maar juist ook voor andere perspectieven zoals juridische, organisatorische en semantische interoperabiliteit.”

Om deze reden wordt binnen de Europese Unie gewerkt aan het opzetten van dataspaces. Dataspaces - gefedereerde data-ecosystemen waarin de deelnemers eenvoudig gegevens kunnen uitwisselen op basis van gedeeld beleid en regels, zorgen voor een transparantie, open en eerlijke markt. Dataspaces bieden controle over eigen data, zogenoemde data soevereiniteit, wat een aanzienlijk voordeel is en een voorwaarde is voor een Europese data-economie.

Meer informatie over het initiatief is te vinden op de website van Dataspaces4.EUof neem contact op met Herman Pals.

Armoedebestrijding kan doeltreffender met behulp van data-analyse

18 oktober 2022

Met de historisch hoge inflatie en stijgende energierekening is armoedebestrijding relevanter dan ooit. Multi-Party Computation kan uitvoeringsinstanties helpen om burgers te benaderen die recht hebben op extra steun.

Versterking digitale soevereiniteit maakt Europa politiek en economisch minder kwetsbaar

15 juni 2022

Doordat we in Europa voor onze digitale infrastructuur en data sterk afhankelijk zijn geworden van enkele Big-Techbedrijven uit niet-Europese landen, zijn we vanuit economisch en politiek perspectief kwetsbaar geworden. TNO adviseert overheden hoe hiermee om te gaan.

Datasoevereiniteit biedt kansen voor Europese bedrijven en technologieaanbieders

15 juni 2022

Hoe kunnen Europese cloud- en technologieaanbieders zich onderscheiden van Big Tech-bedrijven en op basis van digitale soevereiniteit nieuwe commerciële toepassingen en lucratieve bedrijfsmodellen ontwikkelen?

Ontdek hoe 5G network slicing ons verkeer schoner, efficiënter en veiliger gaat maken

25 april 2022
5G gaat ons helpen om onze mobiliteit efficiënter, schoner en veiliger in te richten. Maar alleen op voorwaarde dat we dankzij ‘network slicing’ het potentieel van 5G optimaal kunnen benutten. TNO heeft samen met haar partners aangetoond dat deze technologie voor betrouwbare datastromen kan zorgen voor de mobiliteitstoepassingen van morgen.

Privacyvriendelijk data delen is echt hogere wiskunde

18 februari 2022
Bescherming van vertrouwelijke persoonsgegevens is een groot goed. Thomas Attema verricht wiskundig werk op het gebied van cryptografische oplossingen.