Veelbelovend Regeerakkoord met ruime aandacht voor innovatie

Artificiële intelligentie
Quantum Computing Devices development
Quantum technologie
16 december 2021

De vijf Nederlandse topinstituten voor toegepast onderzoek: Deltares, MARIN, NLR, TNO en WUR (verenigd in TO2), zijn positief over het nieuwe Regeerakkoord. Met het oog op de Lissabondoelstelling om 3% van het BBP in R&D te investeren zet het kabinet vol in op onderzoek en innovatie.

Informateurs overhandigen eindverslag en coalitieakkoord

Het missiegedreven innovatiebeleid wordt gericht op drie grote transities. Er wordt geïnvesteerd in sleuteltechnologieën zoals kunstmatige intelligentie en quantum. De basis van de kennisinstellingen wordt versterkt. Er wordt geïnvesteerd in innovatieve ecosystemen. Het Nationaal Groeifonds wordt verlengd tot 2028 en krijgt een sterkere focus op innovatie.

Het kabinet maakt hiervoor forse bedragen vrij. Er wordt 6,7 miljard euro extra in kennisontwikkeling en R&D geïnvesteerd via het Nationaal Groeifonds. Ook komt er een nieuw fonds van 5 miljard euro voor innovatie, onderzoek(sinfrastructuur) en wetenschap. Verder wordt er geld uit getrokken voor innovatie met betrekking tot stikstof, klimaat en energie, ruimte en Defensie.

Investeringen zijn nog geen impact

Of deze investeringen leiden tot impact (kennisbenutting) hangt af van de uitwerking. TO2 denkt graag met het kabinet mee over de precieze invulling van deze middelen om zo samen maatschappelijke vraagstukken op te lossen en de economie duurzaam te versterken.

David Deutsch over de ontwikkeling en toepassing van AI

27 september 2022

Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer bij TNO, schuift digitaal aan bij David Deutsch: fysicus, hoogleraar in Oxford en één van de pioniers op het gebied van quantum computing. Samen praten ze over de betekenis van quantum computing voor de ontwikkeling en toepassing van AI. Zal AI ooit in staat zijn ‘verklaarde kennis’ te genereren’ of ethiek van mensen te kunnen leren?

Georgette Fijneman over de belofte van AI voor zorgverzekeraars

27 september 2022

Hanneke Molema, senior consultant gezond leven bij TNO, interviewt Georgette Fijneman, sinds 2017 de directievoorzitter van zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Wat is de belofte van AI voor één van Nederlands grootste zorgverzekeraars?

Rob de Wijk over de opkomst van AI in geopolitieke context

27 september 2022

Anne Fleur van Veenstra, Director of Science bij de TNO-unit SA&P, interviewt Rob de Wijk, emeritus hoogleraar internationale betrekkingen in Leiden én de oprichter van het The Hague Centre for Strategic Studies. Daarnaast is hij een veelgevraagde expert bij radio- en televisieprogramma’s. Wat betekent de opkomst van AI in een geopolitieke context en bij gewapende conflicten?

Bram Schot over de invloed van AI op mobiliteit

27 september 2022

Marieke Martens, Science Director bij TNO en hoogleraar Automated Vehicles aan de Universiteit Eindhoven, gaat in gesprek met Bram Schot. Hun gesprek gaat over de invloed van AI op mobiliteit. Wat betekent dat voor het productieproces? En hoe ziet een toekomst met autonome voertuigen eruit?

Eppo Bruins over AI in verschillende overheidsdomeinen

27 september 2022

Eppo Bruins, Voorzitter Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie in gesprek met Michiel van der Meulen (TNO) over de ontwikkeling van AI.