TNO aan basis ’s werelds eerste full scale pilot end-to-end CO2 afvang aan boord

Thema:
Duurzame logistiek
5 oktober 2022

Het Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD), het Oil and Gas Climate Initiative (OGCI) en Stena Bulk zijn vandaag begonnen met de eerste fase van het tweejarig, driefasig project REMARCCABLE om CO2 aan boord van een Stena Bulk-medium range (MR) tanker af te vangen. Het is 's werelds eerste end-to-end pilot voor het afvangen van CO2 aan boord.

Samen met Alfa Laval, het American Bureau of Shipping, Deltamarin, en TNO zal het consortium van toonaangevende spelers uit de energie- en scheepvaartindustrie onderzoek doen naar de afvang en opslag van CO2 aan boord, evenals de verlading ervan aan wal. Project REMARCCABLE bestaat uit drie fasen en is geïnspireerd op een haalbaarheidsstudie die TNO in opdracht van OGCI en Stena Bulk in november 2021 heeft uitgevoerd en afgerond.

Resultaten breed en openbaar gedeeld

Project REMARCCABLE zal gebruik maken van niet-gepatenteerde apparatuur en processen, zodat resultaten breed en openbaar kunnen worden gedeeld om het leren te maximaliseren en verdere technologische ontwikkeling aan te moedigen. In het grootste project in zijn soort, gericht op ten minste 30% absolute CO2-afvang, of equivalent aan ongeveer 1000 kg/uur afvangsnelheid, zal het zevenkoppige consortium een ​​maritiem CO2-afvangsysteem bouwen en testen aan boord van een Stena Bulk-medium range (MR) tanker varend op HSFO of VLSFO. Hiermee kunnen de operationele uitdagingen van het gebruik van een dergelijk systeem op een schip worden onderzocht. Het demonstratieproject zal met het oog op commercialisering ook mogelijke kostenbesparende maatregelen identificeren. Voor het project is gekozen voor een MR-tanker omdat schepen van vergelijkbare grootte naar schatting 17% van de totale CO2-uitstoot van de scheepvaart uitstoten.

IMO-doelstellingen

Er wordt veel energie gestoken in de ontwikkeling van koolstofarme en koolstofvrije brandstoffen. Toch is die ontwikkeling alleen niet snel genoeg om de internationale scheepvaart in staat te stellen de IMO-doelstellingen voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen te halen. Het afvangen van CO2 aan boord kan de broeikasgasemissies van huidige schepen helpen verminderen, met de mogelijkheid om opgevangen CO2 te recyclen om alternatieve brandstoffen te produceren.

Voor meer informatie: zie persbericht Consortium.

Laat je verder inspireren

1 resultaat

5 mythes over de thuislevereconomie

Informatietype:
Insight
18 oktober 2022

Jaarlijks plaatst een Nederlander gemiddeld 40 bestellingen online. In de politiek en media wordt regelmatig negatief gesproken over de impact van de thuislevereconomie. De overlast en de gevolgen voor de verkeersveiligheid, het milieu en de middenstand zijn veelgehoorde argumenten. Maar klopt die beeldvorming wel, of liggen de feiten genuanceerder? TNO ging op zoek naar een breder perspectief en ontkracht vijf hardnekkige mythes over ons digitale bestelgedrag.