Emissiefactoren voor luchtkwaliteit en stikstofdepositie

Thema:
Duurzaam verkeer en vervoer

Jaarlijks stellen TNO en het PBL een lijst op met generieke emissiefactoren voor wegverkeer in Nederland. Deze emissiefactoren geven aan hoeveel milieuschadelijke stoffen gemiddeld worden uitgestoten per gereden kilometer voor een gemiddelde verkeerssituatie. De lijst omvat zowel de huidige emissiefactoren als voorspellingen voor toekomstige jaren.

Niet-snelwegen, binnenvaart, zeevaart, mobiele werktuigen, en werkmotoren aan boord

Met behulp van deze emissiefactoren kunnen we berekenen welke impact het wegverkeer heeft op de lokale luchtkwaliteit in de buurt van wegen. Ook kunnen we met deze emissiefactoren berekenen welke bijdrage het wegverkeer levert aan stikstofdepositie, zoals bijvoorbeeld gedaan wordt met het rekeninstrument AERIUS.

Berekenen van luchtkwaliteit en stikstofdepositie

Deze uitstoot wijkt regelmatig af van de wettelijke eisen aan voertuigen, door beperkingen aan de wetgevingseisen en effectiviteit van sommige technologieën voor het reduceren van emissies. Deze cijfers worden jaarlijks bijgesteld aan de hand van nieuwe metingen, inzichten, en nieuw beleid en wetgeving.

Daarnaast moeten overheden en bedrijven bepalen wat de gevolgen zijn van geplande projecten voor de luchtkwaliteit. Om altijd over de meest actuele invoergegevens te beschikken, stelt de overheid sinds 2006 de modellen op luchtkwaliteit jaarlijks bij en publiceert deze voor 15 maart. Emissiefactoren voor stikstofdepositie, zoals ammoniakemissiefactoren, vallen formeel buiten deze verplichting. Tussen beide emissiefactoren bestaat een grote overlap. TNO brengt beide sets met de meest courante invoergegevens hier samen.

Versie 2024 AERIUS Calculator en AERIUS Monitor

De wijzigingen van de emissiefactoren van 2024 voor wegverkeer, voor het berekenen van luchtkwaliteit en stikstofdepositie, zijn vanaf dit jaar uitgebreid met CO2, CH4 (methaan), en N2O (lachgas), voor klimaateffecten. Verder is voor de buitenweg, naast de gemiddelde emissiefactoren, emissiefactoren voor stagnerend verkeer toegevoegd. Dit betreft de verkeerssituaties waarbij op de buitenweg de gemiddelde snelheid onder de 35 km/h komt. Voor 2030 komen deze cijfers overeen met de cijfers vanaf 15 maart 2024 zoals gepubliceerd door de overheid. Voor projecten tussen 2030 en 2040 zijn de extra emissiefactoren, gebaseerd op de Klimaat- en Energieverkenning (KEV) hier beschikbaar. De rapporten ter onderbouwing worden momenteel afgerond, en spoedig toegevoegd aan deze webpagina voor downloads. Met een nieuwe versie van AERIUS in 2024 zullen deze nieuwe cijfers ook gebruikt worden.

Versie 2022 AERIUS Calculator en AERIUS Monitor

Met de release van het AERIUS-model op 26 januari 2023, om stikstofdepositie te berekenen, stelt TNO het courante overzicht van de emissiefactoren beschikbaar. TNO maakt deze courante gegevens vrij toegankelijk, die gebruikt kunnen worden voor de berekening van de uitstoot van milieuverontreinigende stoffen. Deze emissiefactoren worden gebruikt voor de Standaard Reken Methoden (SRM) 1 en 2 voor luchtkwaliteit, en voor de bepaling van stikstofdepositie met behulp van AERIUS. Voor compleetheid bevat het bestand zowel de gegevens voor luchtkwaliteit als voor stikstofdepositie voor januari 2023.

Laat je verder inspireren

10 resultaten, getoond 1 t/m 5

IenW, RWS en TNO verlengen Afsprakenkader om Nederlandse infrastructuur, leefomgeving en economie toekomstbestendig te maken

Informatietype:
Insight
8 april 2024
IenW, RWS en TNO hebben hun strategische samenwerking binnen het Afsprakenkader met nog eens vier jaar verlengd.

Duurzame vervoersalternatieven dankzij data ANWB en TNO

Informatietype:
Insight
8 januari 2024

Schoner bouwen dankzij slimme bouwlogistiek en accurate emissiemetingen

Informatietype:
Insight
6 juni 2023

Terugblik Automotive Week 2023

Informatietype:
Insight
10 mei 2023

Demo’s Automotive Week: voor een geautomatiseerde logistieke toekomst

Informatietype:
Insight
14 april 2023