Emissiefactoren snelwegen en niet-snelwegen bij luchtkwaliteit en stikstofdepositie

Thema:
Duurzaam verkeer en vervoer
26 januari 2023

Sinds 1989 meet TNO in opdracht van het ministerie van IenW de voertuigemissies in de praktijk. Deze metingen worden gebruikt in de verschillende nationale modellen voor emissietotalen, emissieramingen, luchtkwaliteit en stikstofdepositie, van RIVM, CBS en PBL. De brongegevens van verkeer en vervoer worden daarvoor vertaald in emissiefactoren: de gemiddelde uitstoot voor een voertuigcategorie per gereden kilometer.

Berekenen van luchtkwaliteit en stikstofdepositie

Deze uitstoot wijkt regelmatig af van de wettelijke eisen aan voertuigen, door beperkingen aan de wetgevingseisen en effectiviteit van sommige technologieën voor het reduceren van emissies. Deze cijfers worden jaarlijks bijgesteld aan de hand van nieuwe metingen, inzichten, en nieuw beleid en wetgeving.

Daarnaast moeten overheden en bedrijven bepalen wat de gevolgen zijn van geplande projecten voor de luchtkwaliteit. Om altijd over de meest actuele invoergegevens te beschikken, stelt de overheid sinds 2006 de modellen op luchtkwaliteit jaarlijks bij en publiceert deze voor 15 maart. Emissiefactoren voor stikstofdepositie, zoals ammoniakemissiefactoren, vallen formeel buiten deze verplichting. Tussen beide emissiefactoren bestaat een grote overlap. TNO brengt beide sets met de meest courante invoergegevens hier samen.

Actualisatie naar versie 2022 AERIUS Calculator en AERIUS Monitor

Met de nieuwe release van het AERIUS-model op 26 januari 2023, om stikstofdepositie te berekenen, stelt TNO het courante overzicht van de emissiefactoren beschikbaar. TNO maakt deze courante gegevens vrij toegankelijk, die gebruikt kunnen worden voor de berekening van de uitstoot van milieuverontreinigende stoffen. Deze emissiefactoren worden gebruikt voor de Standaard Reken Methoden (SRM) 1 en 2 voor luchtkwaliteit, en voor de bepaling van stikstofdepositie met behulp van AERIUS. Voor compleetheid bevat het bestand zowel de gegevens voor luchtkwaliteit als voor stikstofdepositie voor januari 2023.

Deze tabellen zijn geschikt voor de stikstofberekeningen met behulp van AERIUS 2022. Vanaf 15 maart 2023 kunnen onderzoekers de luchtvervuiling, met de actuele cijfers, monitoren met de luchtkwaliteitsberekeningen. Met de release van AERIUS 2023 later dit jaar zal deze pagina aangepast worden aan de laatste inzichten.

Download de emissiefactoren

Download hier de emissiefactoren voor luchtkwaliteit per 15 maart 2022, en de AERIUS release 2022/2023.

Laat je verder inspireren

19 resultaten, getoond 1 t/m 5

TNO pleit ervoor innovaties sneller op de weg te krijgen

Informatietype:
Nieuws
17 april 2023

Met de huidige stand van de innovatie kunnen we ons veel efficiënter, veiliger, en schoner verplaatsen. De implementatiekant is vaak de beperkende factor. Daardoor dreigen zowel economische- als maatschappelijke doelen in het gedrang te komen. TNO pleit voor meer focus op het implementeren van innovaties.

Varen op groene methanol binnenkort mogelijk; internationaal beleid vormt obstakel

Informatietype:
Nieuws
17 april 2023

Binnen het project Green Maritime Methanol onderzoekt een internationaal consortium onder penvoerderschap van TNO de haalbaarheid van groene methanol als brandstof voor de maritieme sector.

Samenwerking IenW, RWS en TNO gevierd tijdens Netwerkfestival

Informatietype:
Nieuws
8 maart 2023

Al 3 jaar werken IenW, RWS en TNO samen op het gebied van toegepast onderzoek en wisselen ze kennis uit over circulariteit en milieu, slimme en duurzame mobiliteit, infrastructuur, digitalisering en maritiem-offshore. Tijdens het Netwerkfestival lieten ze zien wat er in drie jaar is bereikt.

TNO’s zware waterstofverbrandingsmotor wint tweede prijs EARTO Innovation Awards

Informatietype:
Nieuws
12 oktober 2022

TNO heeft vandaag bij de 14e EARTO Innovation Awards de tweede prijs gewonnen in de categorie ‘Impact Expected’ voor een innovatieve waterstofverbrandingsmotor voor de scheepvaart. De innovatie houdt in dat bestaande zware (diesel)motoren in vrachtschepen worden omgebouwd tot een schone waterstofverbrandingsmotor. De impact: bijna 100% CO₂-reductie met korte implementatietijden en tegen beperkte kosten! Dankzij ons retrofitconcept kunnen bestaande motoren worden uitgerust met de technologie, waardoor er direct effect is en er niet hoeft te worden gewacht totdat de bestaande motoren uit gebruik worden genomen. De prijs werd uitgereikt tijdens een speciale ceremonie in Brussel, in aanwezigheid van uiteenlopende betrokkenen, waaronder politici.

TNO aan basis ’s werelds eerste full scale pilot end-to-end CO2 afvang aan boord

Informatietype:
Nieuws
5 oktober 2022

Het Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD), het Oil and Gas Climate Initiative (OGCI) en Stena Bulk zijn vandaag begonnen met de eerste fase van het tweejarig, driefasig project REMARCCABLE om CO2 aan boord van een Stena Bulk-medium range (MR) tanker af te vangen. Het is 's werelds eerste end-to-end pilot voor het afvangen van CO2 aan boord.