Innovatie met AI

Artificiële intelligentie
27 september 2022

Naar verwachting zal de impact van volwassen, ‘welopgevoede’ AI op de maatschappij groot zijn: vergelijkbaar met de komst van het internet, zo niet groter. Dat zal ook zijn weerslag hebben op technologische innovatie. AI verslaat over tien jaar de mens in data-gedreven diagnose, voorspellingen en combinaties van bestaande kennis, om zo sneller en effectiever tot oplossingen te komen. Denk aan oplossingen voor een duurzame maatschappij, oplossingen voor een gezonde maatschappij en oplossingen voor een veilige maatschappij. Maar ook AI-gedreven innovatie voor het bedrijfsleven zal naar verwachting leiden tot een toename van 10% van het huidige Europese BNP in 2030.

Hoe ziet die wereld er concreet uit? Aan de hand van talloze voorbeelden doet TNO in hoofdstuk 2 van visiepaper ‘Towards Digital Life: Een toekomstvisie op AI anno 2032’ (pdf) een toekomstvoorspelling. Bijvoorbeeld in de bouw, waar AI de kwaliteit, veiligheid en energiezuinigheid van een gebouw toetst voordat het daadwerkelijk wordt gebouwd. Of in de zorg, waar robots deels de taak van de verzorger op zich nemen en AI zelf medicijnen ontwikkelt.

‘Het is juist het samenspel van mens en technologie wat ook maakt dat we steeds verder komen.’

Georgette Fijneman

Directievoorzitter Zilveren Kruis

Georgette Fijneman, Directievoorzitter Zilveren Kruis in gesprek met Hanneke Molema (TNO) over de ontwikkeling van AI in de gezondheidszorg.

Download visiepaper

Download visiepaper ‘Towards Digital Life: een toekomstvisie op AI anno 2032'

Georgette Fijneman over de belofte van AI voor zorgverzekeraars

27 september 2022

Hanneke Molema, senior consultant gezond leven bij TNO, interviewt Georgette Fijneman, sinds 2017 de directievoorzitter van zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Wat is de belofte van AI voor één van Nederlands grootste zorgverzekeraars?

Rob de Wijk over de opkomst van AI in geopolitieke context

27 september 2022

Anne Fleur van Veenstra, Director of Science bij de TNO-unit SA&P, interviewt Rob de Wijk, emeritus hoogleraar internationale betrekkingen in Leiden én de oprichter van het The Hague Centre for Strategic Studies. Daarnaast is hij een veelgevraagde expert bij radio- en televisieprogramma’s. Wat betekent de opkomst van AI in een geopolitieke context en bij gewapende conflicten?

Bram Schot over de invloed van AI op mobiliteit

27 september 2022

Marieke Martens, Science Director bij TNO en hoogleraar Automated Vehicles aan de Universiteit Eindhoven, gaat in gesprek met Bram Schot. Hun gesprek gaat over de invloed van AI op mobiliteit. Wat betekent dat voor het productieproces? En hoe ziet een toekomst met autonome voertuigen eruit?

Eppo Bruins over AI in verschillende overheidsdomeinen

27 september 2022

Eppo Bruins, Voorzitter Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie in gesprek met Michiel van der Meulen (TNO) over de ontwikkeling van AI.

Arnon Grunberg over AI, creativiteit en moreel handelen

27 september 2022

Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer bij TNO, gaat in gesprek met Arnon Grunberg vanuit zijn standplaats New York. Jaren geleden spraken de twee elkaar tijdens een etentje over AI. Vandaag krijgen ze eindelijk de kans om dat gesprek voort te zetten. Wat is Grunbergs kijk op creativiteit? Kan dit worden geleerd aan een machine? En hoe verhoudt de mens zich moreel tot de machine?