Innovatie innoveren

Artificiële intelligentie
27 september 2022

Naast allerlei nieuwe toepassingen zal AI ook nieuwe kennis genereren. Zo combineert AI nu al chemische eigenschappen en biologische kennis tot nieuwe antibiotica. En ontdekt AI nu al natuurwetten op basis van bewegingspatronen van voorwerpen en hemellichamen. AI genereert zelfs wetenschappelijke publicaties die de peer-reviewprocessen passeren.

Maakt dit de onderzoeker overbodig? TNO denkt van niet, maar AI verandert wel de rol van de onderzoeker. De door AI gegenereerde kennis zal de komende decennia nog niet ‘verklarend’ zijn. Het legt wel verbanden, maar kent geen oorzaak-gevolg. Het vindt wel een nieuwe natuurkundige wet of antibioticum, maar komt niet zelf op het idee om het te onderzoeken en kan ook niet uitleggen waarom iets werkt. Anders dan AI heeft de menselijke onderzoeker namelijk de unieke eigenschap om op een idee te komen: creativiteit blijft voorlopig voorbehouden aan de mens.

Hoe AI onderzoek zelf gaat veranderen, lees je in hoofdstuk 3 van visiepaper ‘Towards Digital Life: Een toekomstvisie op AI anno 2032. (pdf)’ Welke rol mag AI bijvoorbeeld spelen bij kennisdeling? En wat gebeurt er als we machines met onoverkomelijk grote datasets laten werken?

‘AI moet gehoorzaam zijn, het moet doen waarvoor het is geprogrammeerd. Terwijl een mens fundamenteel ongehoorzaam is.’

David Deutsch

fysicus, hoogleraar in Oxford.

Download het Visiepaper

Download visiepaper ‘Towards Digital Life: een toekomstvisie op AI anno 2032'

Nederlandse I-Botics grijpt naast X Prize

7 november 2022

I-Botics wordt 5e op vrijdag 4 november 2022 in Long Beach Californië (VS) tijdens de 'ANA Avatar X Prize’. Een prestigieuze internationale wedstrijd waarin  17 genomineerden streden om een prijs van 10 miljoen dollar met een robotachtig systeem dat de aanwezigheid van een mens op een afgelegen locatie in real time inzet.

De opvoeding van AI

27 september 2022

TNO voorspelt dat intelligente algoritmes snel ‘volwassen’ zullen worden. Zo kunnen ze medisch of juridisch advies bieden, maar ook autonoom worden ingezet waar te weinig man-, denk- of tijdkracht beschikbaar is.

Innovatie met AI

27 september 2022

AI-gedreven innovatie voor het bedrijfsleven zal leiden tot een toename van 10% van het huidige Europese BNP in 2030. Hoe ziet die wereld er concreet uit? In de bouw, in de zorg en andere sectoren.

Arnon Grunberg over AI, creativiteit en moreel handelen

27 september 2022

Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer bij TNO, gaat in gesprek met Arnon Grunberg vanuit zijn standplaats New York. Jaren geleden spraken de twee elkaar tijdens een etentje over AI. Vandaag krijgen ze eindelijk de kans om dat gesprek voort te zetten. Wat is Grunbergs kijk of creativiteit? Kan dit worden geleerd aan een machine? En hoe verhoudt de mens zich moreel tot de machine?

David Deutsch over de ontwikkeling en toepassing van AI

27 september 2022

Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer bij TNO, schuift digitaal aan bij David Deutsch: fysicus, hoogleraar in Oxford en één van de pioniers op het gebied van quantum computing. Samen praten ze over de betekenis van quantum computing voor de ontwikkeling en toepassing van AI. Zal AI ooit in staat zijn ‘verklaarde kennis’ te genereren’ of ethiek van mensen te kunnen leren?