Innovatie met AI

Artificiële intelligentie
27 september 2022

Naar verwachting zal de impact van volwassen, ‘welopgevoede’ AI op de maatschappij groot zijn: vergelijkbaar met de komst van het internet, zo niet groter. Dat zal ook zijn weerslag hebben op technologische innovatie. AI verslaat over tien jaar de mens in data-gedreven diagnose, voorspellingen en combinaties van bestaande kennis, om zo sneller en effectiever tot oplossingen te komen. Denk aan oplossingen voor een duurzame maatschappij, oplossingen voor een gezonde maatschappij en oplossingen voor een veilige maatschappij. Maar ook AI-gedreven innovatie voor het bedrijfsleven zal naar verwachting leiden tot een toename van 10% van het huidige Europese BNP in 2030.

Hoe ziet die wereld er concreet uit? Aan de hand van talloze voorbeelden doet TNO in hoofdstuk 2 van visiepaper ‘Towards Digital Life: Een toekomstvisie op AI anno 2032’ (pdf) een toekomstvoorspelling. Bijvoorbeeld in de bouw, waar AI de kwaliteit, veiligheid en energiezuinigheid van een gebouw toetst voordat het daadwerkelijk wordt gebouwd. Of in de zorg, waar robots deels de taak van de verzorger op zich nemen en AI zelf medicijnen ontwikkelt.

‘Het is juist het samenspel van mens en technologie wat ook maakt dat we steeds verder komen.’

Georgette Fijneman

Directievoorzitter Zilveren Kruis

Georgette Fijneman, Directievoorzitter Zilveren Kruis in gesprek met Hanneke Molema (TNO) over de ontwikkeling van AI in de gezondheidszorg.

Download visiepaper

Download visiepaper ‘Towards Digital Life: een toekomstvisie op AI anno 2032'

Nederlandse I-Botics grijpt naast X Prize

7 november 2022

I-Botics wordt 5e op vrijdag 4 november 2022 in Long Beach Californië (VS) tijdens de 'ANA Avatar X Prize’. Een prestigieuze internationale wedstrijd waarin  17 genomineerden streden om een prijs van 10 miljoen dollar met een robotachtig systeem dat de aanwezigheid van een mens op een afgelegen locatie in real time inzet.

De opvoeding van AI

27 september 2022

TNO voorspelt dat intelligente algoritmes snel ‘volwassen’ zullen worden. Zo kunnen ze medisch of juridisch advies bieden, maar ook autonoom worden ingezet waar te weinig man-, denk- of tijdkracht beschikbaar is.

Innovatie innoveren

27 september 2022

AI verandert de rol van de onderzoeker. De door AI gegenereerde kennis zal de komende decennia nog niet ‘verklarend’ zijn. Het legt wel verbanden, maar kent geen oorzaak-gevolg. Creativiteit blijft voorlopig voorbehouden aan de mens.

Arnon Grunberg over AI, creativiteit en moreel handelen

27 september 2022

Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer bij TNO, gaat in gesprek met Arnon Grunberg vanuit zijn standplaats New York. Jaren geleden spraken de twee elkaar tijdens een etentje over AI. Vandaag krijgen ze eindelijk de kans om dat gesprek voort te zetten. Wat is Grunbergs kijk of creativiteit? Kan dit worden geleerd aan een machine? En hoe verhoudt de mens zich moreel tot de machine?

David Deutsch over de ontwikkeling en toepassing van AI

27 september 2022

Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer bij TNO, schuift digitaal aan bij David Deutsch: fysicus, hoogleraar in Oxford en één van de pioniers op het gebied van quantum computing. Samen praten ze over de betekenis van quantum computing voor de ontwikkeling en toepassing van AI. Zal AI ooit in staat zijn ‘verklaarde kennis’ te genereren’ of ethiek van mensen te kunnen leren?