Beluister de podcast: Inflammatie | Lifestyle4Health

Biomedische en digitale gezondheid
Metabole immuungezondheid
13 februari 2023

TNO werkt aan het verminderen van leefstijlgerelateerde ziekten. In de podcastaflevering Inflammatie van Lifestyle4Health diepen Liesbeth Van Rossum (ErasmusMC en PON) en Suzan Wopereis (TNO) inflammatie verder uit. De aflevering is onderdeel van een driedelige podcastserie over onderliggende mechanismen van chronische ziekten.

Beluister aflevering #2: Inflammatie | Lifestyle4Health

Inflammatie

In deze aflevering: Inflammatie. Hoogleraar Liesbeth van Rossum (ErasmusMC en PON) en Principal scientist Suzan Wopereis (TNO) geven antwoord op de vragen:

• Laaggradige ontstekingen, wat houdt dat in?
  • Waardoor ontstaan laaggradige ontstekingen in het lichaam?
  • Hoe kan dit proces omgekeerd worden?
  • Hoe behandel je iemand met laaggradige ontstekingen en wat kan er preventief gedaan worden?

Lifestyle4Health

Samen met het LUMC riepen we op 3 juli 2018 Het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde (Lifestyle4Health) in het leven. Lifestyle4Health is een open, nationaal platform dat verbindt, coördineert en impact vergroot. Dit platform heeft als missie om de ziektelast bij leefstijl gerelateerde ziekten te halveren in de komende tien jaar. Om het potentieel van leefstijlgeneeskunde te benutten, is een transformatie nodig. Een transformatie van 'zorg voor ziekte' naar zelfzorg en regie op eigen gezondheid. Het uitgangspunt van leefstijlgeneeskunde is een omgeving die de patiënt helpt om regie over de eigen gezondheid te nemen en te houden. 365 dagen per jaar. Dit vraagt om een transformatie van:

• de zorg
  • het bedrijfsleven
  • patiënten
  • beleid voor gezondheid en welzijn

Metabole immuungezondheid

Een goede metabole gezondheid draagt bij aan welbevinden en gezond ouder worden. Daarbij verschilt de metabole behoefte sterk van mens tot mens. Dit is afhankelijk van DNA, opgedane ervaringen en levensstijl, waarbij al in de baarmoeder de fysiologische basis wordt gevormd. Lees meer over metabole immuungezondheid