Effecten van overgang naar nieuwe typegoedkeuring voor auto’s

15 september 2020

TNO heeft voor het Ministerie van Financiën verschillende aspecten in kaart gebracht van de overgang naar de nieuwe typekeuring voor auto’s, de WLTP. Het Ministerie heeft TNO gevraagd om uit de veranderende verkoop van auto’s, de effecten van de WLTP te isoleren.

Bekijk

het nieuwsbericht van het Ministerie van Financiën

Auto's en vrachtwagens rijden op de snelweg

Het Ministerie heeft deze inzichten gebruikt bij de bijstelling van de BPM, die sinds 1 juli 2020 gebaseerd is op de WLTP CO2 typekeuringswaarden. De reeks rapporten monitort de effecten van de overgang: vooraf (fase I), tijdens (fase II), en achteraf (fase III), met een aanvulling op fase III voor plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV).

In het voorjaar van 2020 is er een vooruitblik gegeven op de gemiddelde WLTP CO2-waarde voor 2021 die nog geen rekening houdt met de gevolgen van de COVID-19 pandemie. Deze is gebaseerd op de autonome trend en de Europese doelen voor autofabrikanten. Dit rapport is de laatste in een serie van vier die de effecten van de overgang hebben gemonitord: vooraf (fase I), tijdens (fase II), en achteraf (fase III).

Fase I (vooraf)

Aspects of the transition from NEDC to WLTP for CO2 values of passenger cars – phase 1: the problem situation

Fase II rapport (tijdens)

Aspects of the transition from NEDC to WLTP for CO2 values of passenger cars - phase 2: preliminary findings

Fase III rapport (achteraf):

Aspects of the transition from NEDC to WLTP for CO2 values of passenger cars - Phase 3: After the transition

Aanvullend rapport fase III

Aspects of the transition from NEDC to WLTP CO2 values of plug-ins hybrid vehicles

Aanvullend rapport

Actualisatie CO2-waarden nieuwe personenauto’s en inschatting CO2-waarde 2021

Bekijk ook

De rapporten emissiemetingen aan personen- en bestelauto's