Wij richten ons op tien maatschappelijke aandachtsgebieden.
TNO werkt veel samen met bedrijven, overheden en andere organisaties. Onze kennis en expertise is gericht op toepassing met en voor anderen.
We ontwikkelen kennis niet om de kennis, maar om de praktische toepassing.
TNO biedt je de kans om grensverleggend werk te doen en klanten en samenleving te helpen met innovatieve, praktische, slimme oplossingen.
Op TNO Insights lees je verdiepende interviews en artikelen. Laat je inspireren door de innovaties van TNO!
De nieuwe regelgeving die onlangs is gepubliceerd in de Staatscourant is het resultaat van acht jaren van TNO onderzoek en ontwikkeling in samenwerking met NMi en RDW in opdracht van en met actieve ondersteuning van het Ministerie van I&W.
Door invoering van deze nieuwe APK-deeltjestest zullen filters gerepareerd en vervangen worden of de voertuigen helemaal van de weg verdwijnen. Daardoor daalt de gemiddelde effectieve deeltjesemissie van dieselvoertuigen met roetfilter naar verwachting met 40-50% en zal de totale hoeveelheid fijnstofemissies uit de uitlaat van het huidige Nederlandse wagenpark met ongeveer 8% dalen. Al vanaf 1 januari 2020 kunnen door de RDW wegkantinspecties met deze nieuwe meetmethode worden uitgevoerd. Later zullen ook de politie en APK keuringsstations met zo’n deeltjesteller gaan werken.
Nu de eisen zijn gepubliceerd, kunnen fabrikanten betaalbare deeltjestellers gaan ontwikkelen en produceren en deze door NMi laten certificeren. Het is de verwachting dat in 2020 deeltjestellers voor een prijs van 5 tot 10 duizend euro te koop worden aangeboden. Voorheen waren beschikbare deeltjestellers zeer kostbaar en niet ontworpen voor metingen in onverdund uitlaatgas. Dit maakte toepassing in de APK onmogelijk.
In 2021 verwacht het Ministerie van I&W de deeltjestest voor dieselvoertuigen met roetfilter in de APK in te kunnen voeren. De testprocedure is nog niet geschikt voor benzinevoertuigen met roetfilter, daarvoor is nog aanvullend onderzoek en ontwikkeling nodig.
Deze nieuwe onder aanvoering van TNO ontwikkelde Nederlandse testprocedure loopt voor in de wereld en trekt daar ook belangstelling. België wil de test spoedig invoeren. In Duitsland werkt men aan een soortgelijke ontwikkeling en ook Zwitserland heeft belangstelling. De testprocedure is gepresenteerd aan mensen uit Europese lidstaten, Zuid-Korea, Japan, Mexico, Peru, Bolivia, Chili en bovendien op een recent congres van de International Motor Vehicle Inspection Committee CITA. CITA heeft, als mondiale brancheorganisatie van o.a. partijen die verantwoordelijk zijn voor APK-keuringen, deze nieuwe testprocedure omarmd.
De vraag is verzonden! Je ontvangt binnenkort een bevestigingsmail.
Er is helaas iets misgegaan. Probeer het later opnieuw!
De vraag is verzonden! Je ontvangt binnenkort een bevestigingsmail.
Er is helaas iets misgegaan. Probeer het later opnieuw!
blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten
Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden.