nieuws

Koninklijke Marechaussee en TNO doen een pilot voor risicogestuurd grenstoezicht

28 apr 2021

Voor Europa, Nederland en de Koninklijke Marechaussee (KMar) is het veilig en slimmer organiseren van grensverkeer essentieel. Door het doen van een pilot hebben de Koninklijke Marechaussee en TNO mogelijkheid om daar in Europees verband proactief aan te werken. Dit gebeurt door middel van simulatie, zonder echte reizigers, en deels op Nederlandse luchthavens.

Internationaal onderzoeksproject

Als onderdeel van een EU-project genaamd “robusT Risk basEd Screening and alert System for PASSengers and luggage” (TRESSPASS), onderzoekt de Koninklijke Marechaussee de mogelijkheden van risicogestuurd grenstoezicht om daarmee nog effectiever en efficiënter haar taak aan de grens uit te kunnen voeren. Een risicogestuurde grenscontrole maakt gebruik van informatie die al beschikbaar is voor het moment dat een passagier daadwerkelijk aan de grens staat.

Het analyseren hiervan wordt ‘screenen’ genoemd en levert een indicatie op van het risico dat grenspassage van de passagier vormt. Op basis daarvan worden ‘checks’ bij de grenscontrole zelf aangepast. Daarmee kan de grenscontrole streng zijn indien nodig, maar ook lichter indien mogelijk. Als er onvoldoende informatie beschikbaar is om de screening af te ronden kan alsnog de standaard controle worden uitgevoerd. Dit screenen moet bijdragen aan het vergroten van de veiligheid en een betere doorstroming van personen en goederen.

Pilot

De voorgestelde aanpak wordt binnen TRESSPASS ontwikkeld en getest in drie pilots: een pilot voor landsgrenzen bij de grens van Polen met Wit-Rusland, een pilot voor zeegrenzen in de haven van Athene, Griekenland en een pilot voor luchtgrenzen in Nederland. De lessen uit deze pilots zullen met computersimulaties worden verrijkt. Bijvoorbeeld door schattingen over alternatieve grensposten in de berekeningen mee te nemen en door variaties in reizigersstromen te onderzoeken die moeilijk in het echt te realiseren zijn. Denk bijvoorbeeld aan toekomstige veranderingen door nieuwe wetgeving, nieuwe dreigingen of door nieuwe reispatronen.

Meer weten over deze pilot?

Contact opnemen
Zie ook
Ons werk

TNO verkenning op risicosturing in het veiligheidsdomein

Wat moet er gebeuren als de dreiging hoog is? En hoe schat je concrete veiligheidsrisico’s in? Daar is risicosturing op gebaseerd: een nieuwe werkwijze binnen het veiligheidsdomein, met meer efficiëntie... Lees verder
Expertise

Human Performance

De expertisegroep Human Performance (HP) richt zich op de optimalisatie en verbetering van menselijke prestaties in uitdagende omstandigheden. Lees verder
Ons werk

Hoe innovatie zorgt voor meer maritieme veiligheid

Nederland is als handelsland onlosmakelijk verbonden met de zee. Voor onze welvaart en ons welzijn is een veilige zee bittere noodzaak. Maar door de toenemende digitalisering, geopolitieke ontwikkelingen,... Lees verder
Nieuws
Contact

Mediavragen?

Volg TNO op social media

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, de vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.