TNO onderzoek op het gebied van powertrains

Thema:
Sustainable vehicles

Moderne vervoermiddelen, van personenauto's tot zware voertuigen voor het wegvervoer en vervoer over water, moeten voldoen aan steeds strengere emissievoorschriften en broeikasgasdoelstellingen.

Deze toekomstige uitdagingen zullen worden aangegaan met een reeks steeds complexere aandrijflijn technologieën. Voor zware vrachtwagens kan een voorbeeld van een oplossing een combinatie zijn van:

  • koolstofarme duurzame brandstoffen zoals biobrandstoffen en waterstof,
  • nieuwe, hoogefficiënte concepten voor verbrandingsmotoren (bv. RCCI),
  • uiteenlopende elektrificatie en hybridisatie,
  • brandstofcel toepassingen,
  • en uitlaatgasnabehandeling.

Ten slotte is een geïntegreerde ontwikkelingsbenadering nodig om de totale systeemefficiëntie te maximaliseren. Om de inspanningen op het gebied van systeemontwikkeling te verminderen, heeft TNO een unieke methodologie ontwikkeld die gebaseerd is op een combinatie van state-of-the-art testfaciliteiten en virtuele ontwikkeling.

Ten eerste wordt het echte systeem verbeeld door een representatief wiskundig model op basis van de componentenbibliotheek van TNO. Het unieke is dat al onze modellen gebaseerd zijn op fysica en gevalideerd zijn in onze eigen faciliteiten, volledig voorspellend en schaalbaar zijn, besturinggericht zijn en in real-time geïmplementeerd kunnen worden.

Elk componentmodel is voorzien van een speciaal gereedschap dat een eenvoudige, systematische kalibratie voor uw specifieke toepassing mogelijk maakt.

Bij TNO ontwikkelen we besturingsstrategieën voor:

  • SCR-dosering,
  • flexfuelmotor,
  • systemen voor accubeheer,
  • en voorspellend energiebeheer.

Onze oplossingen kunnen direct op uw programmeerbare controller worden geïmplementeerd om de prestaties online, onder praktijkomstandigheden, te maximaliseren. Voordat ze op een echt object worden geïmplementeerd, maakt de virtuele testomgeving van TNO een tijd- en kostenefficiënte verificatie van de prestaties en robuustheid van de besturingsfunctionaliteit mogelijk.

De besturing wordt getest in een hardware-in-the-loop omgeving met behulp van state-of-the-art rapid prototyping tools. De systeemcomponenten en de omgeving worden gesimuleerd terwijl het besturingsalgoritme in real-time loopt.

Voordat men de weg op gaat zorgt TNO voor ultieme systeem validatie, uitgevoerd op onze state-of-the-art experimentele faciliteiten:

  • Unieke Climatic Altitude Chamber for Engines voor het testen van motorvoertuigen bij temperaturen van -45 tot +55 ºC en tot een hoogte van 4000m
  • 4 transiënte motoren testbanken uitgerust met uitgebreide ultramoderne meetapparatuur voor emissies en broeikasgassen: NOx, NO, CO, THC, CO2, O2 (CH4, EGR CO2)
  • Portable Emission Measurement Systems (draagbare-emissiemeetsystemen, PEMS) voor metingen in de praktijk
  • Geautomatiseerde testbanken voor accucel-, module-, pack- en voertuigtests met thermische conditionering
  • Uitgebreide infrastructuur voor vloeibare (diesel, benzine) en gasvormige (LPG,NG) brandstoffen en biobrandstoffen
  • Faciliteiten voor het testen en valideren van brandstofcellen (in ontwikkeling)
  • Volledig configureerbare Truck- en Car Labs (verbranding, hybride, brandstofcel) voor experimenten op de weg in de praktijk.

TNO Powertrains heeft een sterk internationaal trackrecord voor verschillende toepassingen, van personenauto's tot zwaar weg- en watertransport, en is daarmee de ideale kennispartner voor innovatieve oplossingen voor de uitdagingen van morgen.

TNO locatie Helmond

Laat je verder inspireren

9 resultaten, getoond 1 t/m 5

Hoe waterstof energietransitie transportsector kan versnellen

Informatietype:
Artikel
Om de milieudoelstellingen te halen en de wereldwijde CO2-uitstoot drastisch te beperken, moet de transportsector op meerdere duurzame energiedragers inzetten.

Duurzame voertuigen en onderzoek naar duurzame aandrijflijnen

Informatietype:
Artikel

Werkelijk energieverbruik en emissies

Informatietype:
Artikel

Samenwerking TNO en ProRail krijgt vervolg

Informatietype:
Nieuws
29 november 2021

25 miljoen euro voor duurzame innovaties luchtvaart

Informatietype:
Nieuws
24 september 2021