MARQ: samenwerken aan veilige, efficiënte en schone mobiliteit

Thema:
Intelligent verkeer en vervoer

We verlangen steeds meer van onze mobiliteit en logistiek. Het moet veiliger, efficiënter en schoner. Dat vraagt om geavanceerde, geïntegreerde mobiliteitsoplossingen, waarin alles met elkaar verbonden is, en waarbij digitalisering en automatisering centraal staan. Dat lukt alleen met samenwerking en innovatie. Daarom verrijst in 2024 op de Automotive Campus in Helmond een gloednieuw innovatie- en onderzoekscentrum voor smart mobility: MARQ.

Wereldwijd verschuiven de prioriteiten in overheids- en R&D-agenda’s richting de ontwikkeling van smart mobility ecosystemen waarbij digitalisering en automatisering centraal staan. Dat is alleen mogelijk als traditionele partijen in de automotive industrie nauw gaan samenwerken met de ICT-sector, de verkeersindustrie, en nationale en regionale overheden.

Daarom werkt TNO samen met de Provincie Noord-Brabant en Gemeente Helmond aan de ontwikkeling van MARQ, een dynamisch en open innovatiecentrum voor smart mobility. Met MARQ stelt TNO haar collectieve kennis en geavanceerde test- en onderzoeksfaciliteiten en simulatiemodellen beschikbaar in een laagdrempelig innovatie- en onderzoekscentrum. Het open karakter stimuleert samenwerking, en het delen van kennis en middelen.

Virtuele en fysieke validatie

MARQ biedt partners de mogelijkheid om oplossingen optimaal gecontroleerd te testen onder ‘real life’-omstandigheden. Hierbij worden voertuigen in de context van hun omgeving gezien. Niet alleen functioneel, maar juist ook om de maatschappelijke impact te toetsen. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van data en scenario’s uit ‘de echte wereld’, in combinatie met ‘digital twins’ en ‘hardware in the loop’ opstellingen. Hiermee kunnen we in korte tijd veel scenario’s testen en onderzoeken, ook als die nog niet in de praktijk getest kunnen worden. Bovendien worden de simulatieomgevingen waarin we virtueel testen steeds betrouwbaarder, omdat ze gevoed worden met praktijkdata.

MARQ faciliteiten

  1. Voertuiglabs: hiermee wordt het mogelijk om praktijkonderzoek uit te voeren naar nieuwe algoritmen en applicaties voor zelfrijdende voertuigen en hun interactie met zowel bestuurders als weggebruikers.
  2. HIL/SIL-opstellingen: Hardware- en Software in de Loop simulaties maken het mogelijk om, voordat technologie volledig op voertuigen geïntegreerd is, al verschillende varianten van de applicatie te testen. Dit verkort de ontwikkelingstijd en verkleint de risico’s.
  3. Dynamische rijsimulator: de rijsimulator kan de fysieke omgeving en de wegomstandigheden nabootsen om interactiemethoden van ADAS- en AV-technologie met de bestuurder te testen en algoritmen en strategieën te evalueren. De simulator maakt het mogelijk tests uit te voeren met een realistische voertuigdynamiek, nauwkeurige herhaalbaarheid en volledige veiligheid.
  4. Data & control centre: data pipeline voor het optimaal en privacy secure verwerken van partnerdata. In het MARQ worden verschillende bronnen van data gebruikt t.b.v. digital twins en virtual testen. Deze data moet op een veilige, bruikbare en uniforme manier beschikbaar gemaakt worden.
  5. Mobiele infrastructuur: TNO “StreetWise” geïnstrumenteerde mobiele box is een onderzoeks- en ontwikkelingsplatform voor data acquisitie dat op efficiënte wijze enorme hoeveelheden rijgegevens van het voertuig en het omringende verkeer, verkregen tijdens echte ritten, zowel online als offline, kan registreren, beheren en verwerken. Met de opgehaalde data wordt een digitaal wereldbeeld van het voertuig en haar omgeving gegenereerd.
  6. Digital twins: Urban Strategy is het TNO-platform dat wordt ingezet om de impact van mobiliteitsmaatregelen op steden inzichtelijk te maken. Deze digitale modellen zijn grotendeels gebaseerd op echte data, en worden op basis van praktijktests steeds verder geoptimaliseerd.

Bijdrage aan Europese standaarden

Daarnaast biedt MarQ een unieke kans voor Nederlandse bedrijven en overheden om richting te geven aan internationale standaarden voor nieuwe voertuigsystemen en smart mobility oplossingen. Partners kunnen zo bijdragen aan het Europese raamwerk voor het testen en valideren van de veiligheid van geautomatiseerde voertuigen.

Economische kansen vergroten

Met MARQ versnellen we de mobiliteitstransitie, en dragen we bij aan de innovatiepositie en het verdienvermogen van de regio, en van Nederland.

We willen de potentie benutten die ons land heeft om wereldwijd toonaangevend te worden met smart mobility. Dankzij onze track record in automotive, infrastructuur, logistiek en ICT hebben we een uitstekende uitgangspositie. Slimme, datagedreven mobiliteitsoplossingen bieden ons bedrijfsleven nieuwe kansen om innovatieve producten en diensten te ontwikkelen. Samen op weg naar zero casualties, zero loss en zero emission.

"Voor een duurzame opschaling van slimme mobiliteit richting praktijk, moeten innovaties werken op systeemniveau."

Laat je verder inspireren

11 resultaten, getoond 6 t/m 10

Torc Robotics gebruikt TNO’s StreetWise om veiligheid van autonoom transport te valideren

Informatietype:
Nieuws
10 november 2022

Veiligheid is cruciaal bij de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. Daarom werkt Torc Robotics, een dochteronderneming van Daimler Trucks en toonaangevend in applicaties voor automatisch rijden, samen met TNO aan een geavanceerde manier om de veiligheid van autonome voertuigen te testen en te valideren. Met behulp van TNO’s StreetWise methodologie worden Automated Driving Functions (ADF's) uitgebreid getest op basis van een groot aantal realistische verkeerssituaties. Een innovatie waarmee de zelfrijdende toekomst een stap dichterbij is gekomen.

Veiligere Europese wegen dankzij doorbraak in truck platooning

Informatietype:
Nieuws
4 oktober 2021
Bij truck platooning rijden vrachtauto’s geautomatiseerd en direct achter elkaar in kleine konvooien. Het door de EU gecofinancierde ENSEMBLE project brengt truck platooning naar een volgende fase.

TNO en Goodyear samen op zoek naar betere en ‘intelligente’ ABS-banden

Informatietype:
Nieuws
16 maart 2021

Als het ABS-systeem van een auto ingrijpt bij een remactie, zoekt het systeem naar het maximale remvermogen van het voertuig gegeven de omstandigheden, het wegdek en de banden. Door de wielen net niet te laten blokkeren is de wrijving van een beperkt aantal vierkante centimeters rubber met het wegdek en daarmee het remvermogen maximaal, terwijl het voertuig bestuurbaar blijft.

Realtime communicatie vanuit de fietser kan verkeersongevallen met auto’s verminderen

Informatietype:
Nieuws
2 februari 2021

Onderzoek van TNO, Bosch en Shimano: toevoeging van communicatie verbetert het autonoom noodremsysteem (AEB) van een auto.

Case studie analyse: Governance modellen voor Mobility as a Service (MaaS)

Informatietype:
Nieuws
26 januari 2021
TNO heeft – in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – onderzoek gedaan naar de verschillende governance modellen voor Mobility-as-a-Service (MaaS). MaaS is een concept dat wereldwijd in ontwikkeling is, de MaaS diensten groeien in aantal en veelzijdigheid evenals het ecosysteem met bestaande en nieuwe spelers. De verdeling van rollen en verantwoordelijkheden en inzet van sturingsinstrumenten door de overheid verschillen sterk tussen landen.