blik op de toekomst

ICT belangrijk voor slagen zelfrijdende auto

26 juli 2018 • 5 min leestijd

Hoe zorg je dat zelfrijdende voertuigen op tijd over de juiste informatie beschikken, dat netwerken daardoor niet overbelast raken en dat de informatie-uitwisseling ook veilig verloopt? Door onderzoek van TNO komt de toekomst van zelfrijdende voertuigen steeds dichterbij.

De zelfrijdende auto heeft potentieel, maar er is nog een weg te gaan. “Zelfs met allerhande sensoren en intelligente beslissingssystemen aan boord, blijft het complex om een voertuig volledig zelfstandig te laten rijden”, legt Bram van den Ende, projectmanager bij TNO uit. “Het is ook niet handig om volledig uit te gaan van een autonoom voertuig dat uitsluitend op de eigen sensoren navigeert. Je benut het enorme potentieel van zelfrijdende auto’s pas echt als je extern beschikbare informatie, in andere voertuigen of externe systemen, meeneemt die niet met sensoren kan worden gemeten.”

Informatie-uitwisseling zelfrijdende auto verbeteren

“Als je nu een personenauto koopt, heb je grote kans dat er ten minste een simkaartje in zit en dat die auto al gebruikmaakt van specifieke clouddiensten van de fabrikant”, vertelt Van den Ende. “Op dit moment draagt TNO eraan bij dat fabrikanten een forse stap verder kunnen zetten. We kijken hoe je voor zelfrijdende auto’s de informatie-uitwisseling verder kunt verbeteren op een manier die open, eenduidig, schaalbaar en tegelijk veilig is. Zo kunnen de volgende generatie voertuigen zich gemakkelijk op diverse geschikte informatiebronnen aansluiten en worden er nieuwe vormen van dienstverlening mogelijk.”

“We kijken hoe je voor zelfrijdende auto’s de informatie-uitwisseling verder kunt verbeteren op een manier die open, eenduidig, schaalbaar en tegelijk veilig is”

Dezelfde taal spreken

“Denk daarbij aan informatiesystemen die het voertuig volledig informeren over alle aspecten van de weg waarop het rijdt”, vervolgt Van den Ende. “Zoals naderende voertuigen, verkeerslichten en weginrichting. Ook kunnen voertuigen elkaar informeren, mits ze uiteraard dezelfde taal spreken. Nu bestaan zulke informatiediensten ook al, maar ze zijn minder gedetailleerd en gericht op het informeren van de bestuurder en niet op het informeren van de auto. Dat maakt een groot verschil.”

De meerwaarde van connected rijden

In het Europese project AUTOPILOT laat TNO met meer dan tien partijen in de Brainportregio Eindhoven-Helmond zien hoe voertuigen in de omgeving kunnen profiteren van elkaars waarnemingen, ofwel wat met connected automatisch rijden valt te bereiken. “AUTOPILOT telt zes lokale pilots”, vertelt Van den Ende. “De Brainportpilot is de grootste. Verder lopen er pilots in Tampere (Finland), Versailles (Frankrijk), Livorno (Italië), Vigo (Spanje) en zelfs Daejeon (Korea).

Op elk van deze pilotsites demonstreren we dat in zelfrijdende auto’s informatie-uitwisseling ook echt werkt. Zodra we er klaar voor zijn, nodigen we mensen uit om in de voertuigen plaats te nemen zodat ze de meerwaarde van connected automatisch rijden aan den lijve ervaren.”

Parkeren gebeurt automatisch

In de use case ‘Urban Driving’ rijden voertuigen volledig automatisch van A naar B. Al kan de bestuurder op elk moment dat hij het nodig acht, de besturing van het voertuig weer overnemen. Deze use case wordt in elk van de zes pilotsites uitgevoerd. Een andere use case is ‘Automated Valet Parking’ (AVP). Van den Ende licht toe: “Daarbij laat de bestuurder zijn auto bijvoorbeeld achter bij de ingang van een parkeerplein, omdat hij laat is voor een etentje in de buurt. Zijn auto gaat vervolgens zelf, onder begeleiding van het parkeermanagementsysteem, op zoek naar een vrije plek. Zodra de bestuurder weer terugkomt, kan hij de auto vragen zijn parkeerplaats te verlaten en naar de ingang te rijden.”

“Met ‘Automated Valet Parking’ laat de bestuurder zijn auto bijvoorbeeld achter bij de ingang van een parkeerplein. Zijn auto gaat zelf, onder begeleiding van het systeem, op zoek naar een vrije plek”

Hoog fungehalte

“Daar kunnen uiteraard nog diensten aan gekoppeld worden, zoals automatische afrekening. Alle acties die daarbij komen kijken – het waarnemen van andere geparkeerde voertuigen en op het terrein rijdende voertuigen, het inparkeren en weer voorrijden – doet de auto automatisch, met globale aanwijzingen van het systeem. Deze use case voeren we uit in Brainport, Tampere en Vigo. Het is een use case met een hoog fungehalte, maar we leren ontzettend veel over hoe we voertuigen intelligent kunnen maken en gebruik kunnen maken van informatie die voorhanden is.”

ICT-standaarden

“Door sommige use cases op meerdere pilotsites te laten terugkomen, borgen we dat we ervaring opdoen met dezelfde use case, onder verschillende situaties en kunnen we pilots ook integraal evalueren; een belangrijke rol voor TNO. Eind 2019 wordt het project afgerond. Het is de bedoeling dat de projectresultaten in standaarden terechtkomen, zodat fabrikanten die bij het ontwerp en de fabricage van hun voertuigen kunnen adopteren. Daar werken we nu al aan.”

“Zodra 5G tot volle wasdom komt, wordt de combinatie van ICT- en automotive-technologie voldoende rijp om op enige schaal op de openbare weg toe te passen”

5G en satellietcommunicatie

Bij het verzamelen van informatie door zelfrijdende voertuigen spelen met name 5G en satellietcommunicatie een grote rol. Van den Ende: “Voor opdrachtgevers zoals KPN zijn we al jaren actief in innovaties en in de standaardisatie van mobiele communicatienetwerken. En sinds een jaar of vijf ook rond 5G. In de standaardisatie van ingewikkelde protocollen, zoals voor directe communicatie tussen smartphones in een mobiel netwerk, zijn we goed om op aspecten te letten die voor operators essentieel zijn, zoals frequentiemanagement. Satellietcommunicatie is een ander type verbinding en is lange tijd een buitenbeentje geweest, maar dat gaat veranderen. Doordat we satellietcommunicatie meenemen in de 5G-standaardisatie, kan het een integraal en waardevol onderdeel worden van die netwerken. Vooral grotere landen waar mobiele dekking met aardse zenders niet vanzelfsprekend is, zullen voor een succesvolle invoering van connected automatisch rijden veel baat hebben bij satellietcommunicatie.”

Van 4G naar 5G

“Tot 2025 werken we aan verdere innovaties die de zelfrijdende auto steeds beter en veiliger maken, draaien we pilots en kijken we onder welke condities iets wel of niet werkt”, besluit Van den Ende. “Daarbij maken we volop gebruik van de mogelijkheden die 4G biedt, zoals we al doen met truckplatooning. In de periode tussen 2020 en 2030 komt 5G tot volle wasdom. Mede daardoor wordt ook de combinatie van ICT- en automotive-technologie voldoende rijp om op enige schaal op de openbare weg toe te passen. Of het nu gaat om truckplatooning door de economische meerwaarde voor de sector en de BV Nederland, of om persoonlijk gemak omdat het prettig is als je personenauto automatisch dingen voor je doet.”

INTENSIEVE SAMENWERKING

De zelfrijdende auto heeft potentieel – zoveel is zeker. Maar er is nog een weg te gaan. Het op de weg krijgen van dit type voertuigen vraagt om intensieve samenwerking van TNO met het bedrijfsleven en de overheid. Die samenwerking gaan we graag aan. Hebt u ideeën of wilt u meer weten? Wij komen graag met u in contact.

Lees meer

Meer informatie vindt u op pagina ‘TNO en de zelfrijdende auto’. TNO schetst het potentieel van de zelfrijdende auto. Verschillende facetten komen daarbij aan bod: technologieontwikkeling en -validatie, effecten op de verkeersafwikkeling, ICT en de menselijke factor. Ook vindt u hier relevante links naar pagina’s op TNO.nl.

HEEFT U IDEEËN OVER EEN SAMENWERKING?

Of wilt u meer weten over een van de vier besproken randvoorwaarden voor de transitie naar zelfrijdende auto’s? Dan komen wij graag met u in contact.

Contact
blik op de toekomst

ICT belangrijk voor slagen zelfrijdende auto

26 jul '18 - 5 min
Hoe zorg je dat zelfrijdende voertuigen op tijd over de juiste informatie beschikken, dat netwerken daardoor niet overbelast raken en dat de informatie-uitwisseling... Lees meer
blik op de toekomst

Maatwerk 5G-netwerken bouwen voor sectoren

25 okt '18 - 4 min
5G belooft meer data met hogere snelheden en zal de snel digitaliserende samenleving voorzien van waardevolle mobiele toepassingen en diensten. Om die belofte van... Lees meer
blik op de toekomst

Hoe komt je leven in 5G eruit te zien?

8 okt '18 - 2 min
Een kleine technologische revolutie – dat belooft de implementatie van 5G. Het netwerk van de jaren 2020-2030 zal onder meer effect hebben op hoe ons eten wordt... Lees meer
verhaal van de klant

Data delen voor de verduurzaming van de agrarische sector

30 aug '18 - 3 min
Het programma SmartDairyFarming, dat zich bezighoudt met de digitalisering van de melkveehouderij, heeft zich doorontwikkeld tot een innovatieve coöperatie: JoinData.... Lees meer
blik op de toekomst

AVG geregeld? Mooi, maar kan het in de toekomst efficiënter?

25 mei '18 - 3 min
Nu de nieuwe Europese privacywetgeving (AVG) van kracht is geworden, moeten organisaties uitgebreid verantwoording afleggen over hun gebruik van persoonsgegevens.... Lees meer
column

Gevoelige informatie delen, zonder de voordeur open te zetten

20 apr '18 - 2 min
Het informatieschandaal bij Facebook, de nieuwe Europese privacywetgeving met effecten voor grote bedrijven én de lokale voetbalclub, wachtwoorden die op straat... Lees meer

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren. Ons privacystatement is aangepast aan de nieuwe privacywetgeving in de EU.