Meer begrip tussen mens en machine met Conversational AI

Thema:
Data sharing
30 maart 2023

Met alle aandacht rond ChatGPT staat Conversational AI volop in de belangstelling. Maar hoe kunnen we interactieve spraakmodellen op een betrouwbare en veilige manier inzetten om de informatie-uitwisseling tussen mens en machine te verbeteren? Hoe waarborgen we inclusiviteit en privacy? Bij TNO onderzoeken we hoe we Conversational AI op een verantwoorde manier kunnen inzetten.

Wat is Conversational AI?

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mens en machine elkaar nog beter begrijpen? Dat is het doel van Conversational AI.  Conversational AI is adaptieve taal- en spraaktechnologie die het mogelijk maakt om informatie uit te wisselen tussen mensen en AI-systemen.

De technologie moet ervoor zorgen dat de gebruiker zich echt begrepen voelt en de juiste informatie krijgt. Of omgekeerd: dat de conversatie ervoor zorgt dat het AI-systeem de juiste informatie ontvangt.

Opkomst van chatbots als ChatGPT

Door de ontwikkeling van Large Language Models en generatieve AI is Conversational AI de laatste tijd sterk in opkomst, met ChatGPT als meest bekende voorbeeld.

De toepassingen zijn veelbelovend. Met name voor organisaties die veel klantcontact hebben, of bijvoorbeeld in meerdere talen vergaderen, of les geven, kan automatisering met AI uitkomst bieden.

Uitdagingen Conversational AI

Voor een optimale inzet van Conversational AI zijn er echter nog een aantal stevige uitdagingen op te lossen. Zo kent iedereen waarschijnlijk wel de tekortkomingen van de huidige chatbots van servicedesks.

De AI kan zich onvoldoende aanpassen aan de gebruiker, waardoor antwoorden te generiek blijven. Ook zijn de spraakmodellen nog niet in staat om met dialecten, accenten, spraakgebreken, of jargon om te gaan, wat de inclusiviteit van AI in de weg staat.

Daarnaast zijn er ook zorgen over de privacy en het gebruik van data dat bijvoorbeeld door de privacywetgeving wordt beperkt. Ook rijst de vraag of Nederland en Europa niet te afhankelijk worden van Big Tech. Zou het niet beter zijn als we hier onze eigen technologie ontwikkelen, op een open en betrouwbare manier?

EU FarmBook project

Om antwoorden en oplossingen te vinden die bijdragen aan een verantwoorde inzet van Conversational AI, verricht TNO samen met stakeholders onderzoek naar deze technologie en mogelijke toepassingen.

Een van de cases waar we bij betrokken zin, is het EU FarmBook project. Met behulp van een conversational interface kunnen boeren, tuinders en beleidsmakers op een interactieve manier relevante agriculturele informatie opvragen.

Op deze manier wordt de specialistische kennis op het gebied van land- en tuinbouw vanuit heel Europa op een natuurlijke manier ontsloten voor een brede doelgroep.

Samenwerken op Conversational AI

Ook benieuwd wat Conversational AI voor jouw organisatie kan betekenen? Bij TNO denken we graag mee met bedrijven en overheden om vanuit een specifiek perspectief te verkennen hoe deze veelbelovende technologie optimaal ingezet kan worden: voor een betere informatievoorziening, op een inclusieve en betrouwbare manier, met behoud van privacy met Privacy enhancing technologies.

Laat je verder inspireren

38 resultaten, getoond 6 t/m 10

Armoedebestrijding met technologie

Informatietype:
Podcast
19 juni 2023
3 afleveringen

In deze podcastserie bespreken we de mogelijkheden van technologieën als Privacy Enhancing Technologies (PET's) om de overheid te helpen armoede in Nederland te bestrijden.

TNO's EASSI kan adoptie van SSI versnellen

Informatietype:
Artikel

Met EASSI van TNO kunnen issuers en verifiers tijd en geld besparen door te werken met één gateway voor alle SSI-wallets die holders kunnen gebruiken.

TNO-blik op 2030: Digitale privacy en veiligheid voor iedereen

Informatietype:
Insight
21 april 2023

Privacy en (cyber)veiligheid zijn hoekstenen van onze digitale maatschappij. Met slimme innovaties als SSI-technologie kunnen we ervoor zorgen dat burgers voor 2030 zorgeloos online gegevens uitwisselen. Lees hoe.

Synthetische datageneratie: veilig leren van persoonlijke data

Informatietype:
Artikel

Persoonlijke data van patiënten, burgers of klanten kunnen voor organisaties waardevol en leerzaam zijn, maar gebruik stuit vaak op problemen met privacy. Synthetische data kunnen uitkomst bieden.

Centre of Excellence for Data Sharing and Cloud van start

Informatietype:
Nieuws
21 maart 2023

Vanaf vandaag kunnen bedrijven bij het 'Centre of Excellence for Data Sharing and Cloud' terecht voor kennis en expertise deling voor datadeel- en cloud vraagstukken. Ontdek meer.