Meer begrip tussen mens en machine met Conversational AI
Met alle aandacht rond ChatGPT staat Conversational AI volop in de belangstelling. Maar hoe kunnen we interactieve spraakmodellen op een betrouwbare en veilige manier inzetten om de informatie-uitwisseling tussen mens en machine te verbeteren? Hoe waarborgen we inclusiviteit en privacy? Bij TNO onderzoeken we hoe we Conversational AI op een verantwoorde manier kunnen inzetten.
Wat is Conversational AI?
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mens en machine elkaar nog beter begrijpen? Dat is het doel van Conversational AI. Conversational AI is adaptieve taal- en spraaktechnologie die het mogelijk maakt om informatie uit te wisselen tussen mensen en AI-systemen.
De technologie moet ervoor zorgen dat de gebruiker zich echt begrepen voelt en de juiste informatie krijgt. Of omgekeerd: dat de conversatie ervoor zorgt dat het AI-systeem de juiste informatie ontvangt.
Opkomst van chatbots als ChatGPT
Door de ontwikkeling van Large Language Models en generatieve AI is Conversational AI de laatste tijd sterk in opkomst, met ChatGPT als meest bekende voorbeeld.
De toepassingen zijn veelbelovend. Met name voor organisaties die veel klantcontact hebben, of bijvoorbeeld in meerdere talen vergaderen, of les geven, kan automatisering met AI uitkomst bieden.
Uitdagingen Conversational AI
Voor een optimale inzet van Conversational AI zijn er echter nog een aantal stevige uitdagingen op te lossen. Zo kent iedereen waarschijnlijk wel de tekortkomingen van de huidige chatbots van servicedesks.
De AI kan zich onvoldoende aanpassen aan de gebruiker, waardoor antwoorden te generiek blijven. Ook zijn de spraakmodellen nog niet in staat om met dialecten, accenten, spraakgebreken, of jargon om te gaan, wat de inclusiviteit van AI in de weg staat.
Daarnaast zijn er ook zorgen over de privacy en het gebruik van data dat bijvoorbeeld door de privacywetgeving wordt beperkt. Ook rijst de vraag of Nederland en Europa niet te afhankelijk worden van Big Tech. Zou het niet beter zijn als we hier onze eigen technologie ontwikkelen, op een open en betrouwbare manier?
EU FarmBook project
Om antwoorden en oplossingen te vinden die bijdragen aan een verantwoorde inzet van Conversational AI, verricht TNO samen met stakeholders onderzoek naar deze technologie en mogelijke toepassingen.
Een van de cases waar we bij betrokken zin, is het EU FarmBook project. Met behulp van een conversational interface kunnen boeren, tuinders en beleidsmakers op een interactieve manier relevante agriculturele informatie opvragen.
Op deze manier wordt de specialistische kennis op het gebied van land- en tuinbouw vanuit heel Europa op een natuurlijke manier ontsloten voor een brede doelgroep.
Samenwerken op Conversational AI
Ook benieuwd wat Conversational AI voor jouw organisatie kan betekenen? Bij TNO denken we graag mee met bedrijven en overheden om vanuit een specifiek perspectief te verkennen hoe deze veelbelovende technologie optimaal ingezet kan worden: voor een betere informatievoorziening, op een inclusieve en betrouwbare manier, met behoud van privacy met Privacy enhancing technologies.
Neem contact met ons op
Laat je verder inspireren
Overheden leren binnen NICPET kansen benutten van veilige datadeeltechnieken
Maatschappelijke problemen kunnen effectiever worden bestreden door privacy vriendelijk inzichten uit meerdere databronnen te combineren. Drie partners vertellen hoe NICPET hierbij helpt.


Gericht energiearmoede bestrijden dankzij Privacy-Enhancing Technologies
Een grote groep huishoudens in Nederland heeft maandelijks moeite om de energierekening te betalen. Persoonlijke hulp van gemeenten is effectief, maar wordt bemoeilijkt door onze privacywetgeving. TNO onderzoekt samen met de gemeente Rotterdam hoe technologie kan bijdragen aan een effectievere en meer gerichte aanpak van energiearmoede.


Technologische én juridische innovatie essentieel voor verbeteren dienstverlening overheid
Jean-Louis Roso van TNO legt uit hoe overheden hun dienstverlening kunnen verbeteren door veilig te experimenteren met technologie én wetgeving in concrete use-cases.


TNO-blik op 2030: Digitale privacy en veiligheid voor iedereen
Privacy en (cyber)veiligheid zijn hoekstenen van onze digitale maatschappij. Met slimme innovaties als SSI-technologie kunnen we ervoor zorgen dat burgers voor 2030 zorgeloos online gegevens uitwisselen. Lees hoe.


Armoedebestrijding kan doeltreffender met behulp van data-analyse
Met de historisch hoge inflatie en stijgende energierekening is armoedebestrijding relevanter dan ooit. Multi-Party Computation kan uitvoeringsinstanties helpen om burgers te benaderen die recht hebben op extra steun.

