
Streetproof
Door geautomatiseerd rijden kunnen het aantal doden en zwaargewonden in het wegverkeer aanzienlijk minder worden. Met StreetProof ontwikkelt TNO niet alleen de eisen voor de manier waarop geautomatiseerde voertuigen zich naast menselijke weggebruikers door het verkeer moeten bewegen, maar ook de bijbehorende implementatie- en testmethoden.
Geschaald gemonitord gebruik
We ontwikkelen algoritmen en methoden om te kijken of voertuigen die geschikt zijn gemaakt voor geautomatiseerd rijden zich correct gedragen, zowel in het kader van test- als beoordelingsdoeleinden. Hierbij worden de huidige EDR's uitgebreid met de staat en het rijgedrag van het voertuig en het verkeersgedrag. We valideren en demonstreren dit concept met ons CarLabs- en StreetLive-systeem.
Interactie tussen mens en machine
Om te zorgen voor een veilige en makkelijke interactie tussen geautomatiseerde voertuigen en hun bestuurder, ontwikkelen we modellen voor het inschatten van de toestand van de bestuurder, situatiebewustzijn, wagenziekte en contextbewustzijn. Daarnaast is TNO gespecialiseerd in algoritmen die zorgen voor een veilige transitie van de besturing en een optimale interactie met de bestuurder in verschillende ODD's.
Veilig en sociaal rijden
Omdat autorijden een sociale activiteit is die mogelijk wordt gemaakt door technologie, moeten geautomatiseerde voertuigen een rijstijl vertonen die aanvaardbaar is voor menselijke weggebruikers. Om deze veilige en sociale rijstijl te bereiken, zijn ontwerprichtlijnen nodig over hoe je menselijk gedrag kunt bereiken. Bij TNO ontwikkelen we een kader om deze richtlijnen uit verschillende bronnen van rijgegevens te extraheren en te vertalen naar technische vereisten.
Neem contact met ons op
Laat je verder inspireren
Geïntegreerde voertuigveiligheid en slimme voertuigen


Onderzoek naar geïntegreerde voertuigveiligheid
Geautomatiseerde logistiek


Hoe sturen we automatisch rijden in de juiste richting?


Eerste stappen richting zelforganiserende logistiek

