Monitoring werkelijke uitstoot: rapportoverzicht

Thema:
Duurzaam verkeer en vervoer

Uit metingen blijkt dat er een gat is tussen de Europees vastgestelde normen voor emissies door motorvoertuigen en de daadwerkelijke uitstoot op de weg. Al jaren meten wij onder reële omstandigheden de uitstoot van schadelijke stoffen als stikstofoxiden (NOx), fijnstof en CO2 door personen-, bestel- en vrachtauto’s, schepen en treinen.

Met de uitkomsten voeden we onze modellen om de luchtkwaliteit te kunnen voorspellen. Op deze manier helpen we overheden, private partijen en gebruikers om met feiten onderbouwde beslissingen te nemen over het verbeteren van de luchtkwaliteit.

Praktijkemissies precies meten

De metingen onder reële omstandigheden doen we vooral met het Portable Emission Measurement System (PEMS) en met de bij ons ontwikkelde smart variant SEMS. Daarmee monitoren we dagelijks de emissies en het rijgedrag. Met deze data beschikken we over nauwkeurige realtime gegevens over uitstoot onder alle denkbare situaties gedurende een langere periode.

De gegevens zijn nodig om te doorgronden onder welke omstandigheden schadelijke emissies en CO2-uitstoot hoog of juist laag zijn. Met die kennis kunnen we overheden adviseren hoe met bronbeleid de luchtkwaliteit te verbeteren is. Denk aan de Europese emissiewetgeving, nationale stimuleringsregelingen, lokale milieuzones en verkeersmaatregelen. Ook NGO’s en milieuorganisaties maken gebruik van onze meetgegevens.

Consumenten en fabrikanten adviseren

We monitoren grote aantallen voertuigen met relatief simpele meetkastjes zoals SEMS. Eigenaren van wagenparken, zowel overheidsdiensten, als bedrijven (denk ook aan leasemaatschappijen) en burgers, kunnen onze meetapparatuur laten inbouwen in hun auto’s. Daarmee verzamelen we grote hoeveelheden meetgegevens over allerlei typen personen- en bestelauto’s onder uiteenlopende omstandigheden. Dat betekent een grote verrijking van onze database en onze rekenmodellen waarmee we emissievoorspellingen doen en toekomstscenario’s doorrekenen.

In de toekomst kunnen we individuele consumenten precies zeggen welke auto’s onder normaal gebruik daadwerkelijk schoon én zuinig zijn en welk rijgedrag hieraan bijdraagt. Voertuigfabrikanten helpen we de afstelling van het emissiereductiesysteem te optimaliseren.

Bekijk onze publicaties en rapporten

Emissiefactoren wegverkeer

Emissiemetingen aan tweewielers

Emissiemetingen aan personen- en bestelauto's

Praktijkverbruik van personenauto's

Emissiemetingen vrachtwagens en bussen

Uitstoot van fijnstof door dieselvoertuigen

Emissiefactoren voor stikstofdepositieberekeningen

Download het rapport van 2022

Lees meer in het rapport 'Approaches for detecting high NOx emissions of aged petrol cars during the periodic technical inspection'.

Laat je verder inspireren

16 resultaten, getoond 1 t/m 5

TNO’s zware waterstofverbrandingsmotor wint tweede prijs EARTO Innovation Awards

Informatietype:
Nieuws
12 oktober 2022

TNO heeft vandaag bij de 14e EARTO Innovation Awards de tweede prijs gewonnen in de categorie ‘Impact Expected’ voor een innovatieve waterstofverbrandingsmotor voor de scheepvaart. De innovatie houdt in dat bestaande zware (diesel)motoren in vrachtschepen worden omgebouwd tot een schone waterstofverbrandingsmotor. De impact: bijna 100% CO₂-reductie met korte implementatietijden en tegen beperkte kosten! Dankzij ons retrofitconcept kunnen bestaande motoren worden uitgerust met de technologie, waardoor er direct effect is en er niet hoeft te worden gewacht totdat de bestaande motoren uit gebruik worden genomen. De prijs werd uitgereikt tijdens een speciale ceremonie in Brussel, in aanwezigheid van uiteenlopende betrokkenen, waaronder politici.

TNO aan basis ’s werelds eerste full scale pilot end-to-end CO2 afvang aan boord

Informatietype:
Nieuws
5 oktober 2022

Het Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD), het Oil and Gas Climate Initiative (OGCI) en Stena Bulk zijn vandaag begonnen met de eerste fase van het tweejarig, driefasig project REMARCCABLE om CO2 aan boord van een Stena Bulk-medium range (MR) tanker af te vangen. Het is 's werelds eerste end-to-end pilot voor het afvangen van CO2 aan boord.

Provincie Noord-Brabant versnelt realisatie Smart Mobility innovatiecentrum Helmond met subsidie van 2,5 miljoen

Informatietype:
Nieuws
30 maart 2022

De provincie Noord-Brabant stelt 2,5 miljoen euro ter beschikking om samen met initiatiefnemers TNO en de gemeente Helmond de realisatie van een open innovatiecentrum voor slimme mobiliteitsoplossingen te versnellen. De investering wordt gedurende 2022 ingezet om de testinfrastructuur te realiseren waarmee nieuwe mobiliteitsoplossingen geoptimaliseerd in te richten.

Jaaroverzicht 2021: TNO in de media

Informatietype:
Nieuws
17 januari 2022
Een snellere COVID-test, drenkelingen redden met drones, circulaire plastics en zonnecellen op auto's. Bekijk de video voor al onze innovaties uit 2021.

Samenwerking TNO en ProRail krijgt vervolg

Informatietype:
Nieuws
29 november 2021
Samenwerking TNO en ProRail krijgt vervolg. De partijen zetten samen in op versnelling en toepasbaar maken van innovaties in het spoor.