Combinatie landbouw- en zonne-energieproductie krijgt stevige impuls met start project Sunbiose

17 maart 2021

Wetenschappers, ingenieurs, projectontwikkelaars en de agrarische sector hebben de krachten gebundeld om in Nederland de ontwikkeling van zonne-energiesystemen in combinatie met landbouw (agri-pv) te versnellen. Het gebruik van deze functiecombinatie kan de druk op schaarse landbouwgrond voor zonneparken in Nederland verminderen, en tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de energietransitie.

In het project Sunbiose worden proefopstellingen ontwikkeld en getest voor verschillende sectoren:

• Transparant zonne-energiesysteem boven peer en zachtfruit, zoals bramen, frambozen en bessen
  • Mobiel zonne-energie boogtunnelsysteem voor biologische akkerbouw
  • Transparant overkappingssysteem voor vollegrondsgroente zoals asperges
Proefpercelen met fruitbomen waar testen worden gedaan met verschillende soorten gewasbescherming

De proefopstellingen worden door verschillende technologie- en marktpartijen ontworpen (Brite Solar, GroenLeven, Solarvation, Praxiz, Renergize Consultancy) en samen met agrariërs en leden van LTO ontwikkeld. The Service Concept gaat aan de slag met automatische detectie van gewasziektes en ontwikkelt een tool om de impact van een dergelijk systeem zichtbaar te maken voor installateurs, beleidsmakers en omwonenden. Wetenschappers van Wageningen Research en TNO monitoren de landbouwkundige en zonne-energie opbrengst. Het doel is om met de resultaten de verschillende proefopstellingen door te ontwikkelen tot systemen die straks grootschalig toegepast kunnen worden.

Het project heeft zogenaamde MOOI-subsidie ontvangen vanuit Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

De opvoeding van AI

27 september 2022

TNO voorspelt dat intelligente algoritmes snel ‘volwassen’ zullen worden. Zo kunnen ze medisch of juridisch advies bieden, maar ook autonoom worden ingezet waar te weinig man-, denk- of tijdkracht beschikbaar is.

Innovatie met AI

27 september 2022

AI-gedreven innovatie voor het bedrijfsleven zal leiden tot een toename van 10% van het huidige Europese BNP in 2030. Hoe ziet die wereld er concreet uit? In de bouw, in de zorg en andere sectoren.

Innovatie innoveren

27 september 2022

AI verandert de rol van de onderzoeker. De door AI gegenereerde kennis zal de komende decennia nog niet ‘verklarend’ zijn. Het legt wel verbanden, maar kent geen oorzaak-gevolg. Creativiteit blijft voorlopig voorbehouden aan de mens.

Arnon Grunberg over AI, creativiteit en moreel handelen

27 september 2022

Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer bij TNO, gaat in gesprek met Arnon Grunberg vanuit zijn standplaats New York. Jaren geleden spraken de twee elkaar tijdens een etentje over AI. Vandaag krijgen ze eindelijk de kans om dat gesprek voort te zetten. Wat is Grunbergs kijk of creativiteit? Kan dit worden geleerd aan een machine? En hoe verhoudt de mens zich moreel tot de machine?

Eppo Bruins over AI in verschillende overheidsdomeinen

27 september 2022

Eppo Bruins, Voorzitter Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie in gesprek met Michiel van der Meulen (TNO) over de ontwikkeling van AI.