TNO en Goodyear samen op zoek naar betere en ‘intelligente’ ABS-banden

Thema:
Verkeersveiligheid
16 maart 2021

Als het ABS-systeem van een auto ingrijpt bij een remactie, zoekt het systeem naar het maximale remvermogen van het voertuig gegeven de omstandigheden, het wegdek en de banden. Door de wielen net niet te laten blokkeren is de wrijving van een beperkt aantal vierkante centimeters rubber met het wegdek en daarmee het remvermogen maximaal, terwijl het voertuig bestuurbaar blijft.

Het samenspel tussen banden en ABS regeling is cruciaal. Eerdere verkennende studies van Goodyear geven aan dat als de ABS regeling de actuele gesteldheid van de band meeneemt in de remdosering dat een aanzienlijk positief effect op de remweg kan hebben. Zeker over de hele levensduur van de banden beschouwd.

TNO en Goodyear gaan met een demonstratievoertuig bestuderen hoe groot de toegevoegde waarde in de praktijk is. De door TNO zelf ontwikkelde ABS-regeling, die in tegenstelling tot OEM ABS systemen, volledig aanpasbaar en te kalibreren is zal een belangrijke rol spelen in dit onderzoek. Daaraan koppelen Goodyear en TNO hun jarenlange kennis en ervaring van bandentechnologie en -weggedrag.

Samenwerking

Chris Queen, senior director, innovation technology van Goodyear en Ellen Lastdrager, Managing Director van TNO Mobiliteit en Logistiek ondertekenden de overeenkomst voor deze samenwerking. Begin 2022 hopen Goodyear en TNO hun eerste resultaten te presenteren.

Ellen Lastdrager: “TNO richt zich op het verhogen van de veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid van mobiliteit en logistiek. Het onderzoek van TNO en Goodyear gaat in essentie over die momenten dat iedere centimeter minder remweg het leven van verkeersdeelnemers kan redden.”

"Er liggen geweldige kansen als je kijkt naar de informatie die de ‘connected’ band aan het voertuig kan overbrengen", zegt Chris Queen, Goodyear senior director, innovation technology. "TNO deelt onze toewijding voor een betere toekomst en we zijn verheugd om dit onderzoek en het demo-voertuig vooruit te helpen om te zien hoe we de prestaties kunnen blijven verbeteren."

Optimaliseren gedrag automatische hulpsystemen

Informatie over bandgesteldheid en wegcontact, beschikbaar gemaakt door intelligente banden, vergroot de veiligheid. Auto’s worden steeds intelligenter en krijgen steeds meer ondersteunende systemen. Daarmee wordt het onvermijdelijk dat informatie over de vier banden een steeds belangrijkere rol gaat spelen in het veiligheid en regeltechniek.

Dat geldt zeker voor voertuigapplicaties zoals AEB (Autonomous Emergency Braking) en support functies zoals ACC (Adaptive Cruise Control) Op basis van de betere en actuele bandeninformatie is bijvoorbeeld te bepalen of het glad is of dat een band versleten is. Een ACC systeem kan dan de volgafstand ten opzichte van zijn voorganger vergroten of een AEB systeem kan eerder een noodremming inzetten.

Op een betaalbare, betrouwbare en veilige manier voorziet TNO in slimme oplossingen om de veiligheid, duurzaamheid en efficiëntie op de weg te verbeteren.

Laat je verder inspireren

5 resultaten, getoond 1 t/m 5

TNO en TECNALIA werken samen aan Digital Twins voor slimme en duurzame steden

Informatietype:
Nieuws
20 januari 2023

TNO en het Spaanse TECNALIA Research & Innovation hebben afspraken gemaakt over strategische samenwerking op het gebied van toegepast onderzoek rond slimme en duurzame steden, mobiliteit en sleuteltechnologieën, en met name Local Digital Twins. Op 11 januari 2023 hebben vertegenwoordigers van beide organisaties in Bilbao een Memorandum of Understanding ondertekend.

TNO partner van City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’

Informatietype:
Nieuws
20 januari 2023

Nederland staat voor grote opgaven om onze steden, dorpen en regio’s leefbaar en duurzaam te houden. Die kunnen we alleen oplossen als we daarvoor, op een democratische manier, ook de kansen benutten die digitalisering en technologisering ons bieden. Daarom sluiten zo’n 60 partners inclusief TNO zich aan bij de volgende stap van de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’.

Programmatische samenwerking ‘Brede Welvaart’ Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en TNO

Informatietype:
Nieuws
16 november 2022

Het Ministerie van I&W en TNO gaan strategisch en programmatisch samenwerken op het gebied van Brede Welvaart.

Realtime communicatie vanuit de fietser kan verkeersongevallen met auto’s verminderen

Informatietype:
Nieuws
2 februari 2021

Onderzoek van TNO, Bosch en Shimano: toevoeging van communicatie verbetert het autonoom noodremsysteem (AEB) van een auto.

Case studie analyse: Governance modellen voor Mobility as a Service (MaaS)

Informatietype:
Nieuws
26 januari 2021
TNO heeft – in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – onderzoek gedaan naar de verschillende governance modellen voor Mobility-as-a-Service (MaaS). MaaS is een concept dat wereldwijd in ontwikkeling is, de MaaS diensten groeien in aantal en veelzijdigheid evenals het ecosysteem met bestaande en nieuwe spelers. De verdeling van rollen en verantwoordelijkheden en inzet van sturingsinstrumenten door de overheid verschillen sterk tussen landen.