TNO bij Holst Centre lanceert 3D batterij spinoff LionVolt

Energieopslag
3 maart 2021

TNO hevelt haar 3D batterij activiteiten over uit Holst Centre naar een spinoff genaamd LionVolt BV. Door LionVolt komt de ontwikkeling van een revolutionaire vaste-stof batterij in een hogere versnelling. Op basis van de 3D technologie die de afgelopen vijf jaar door Holst Centre is ontwikkeld is er namelijk een zogenaamd Proof of Concept (PoC) gemaakt. LionVolt is momenteel bezig om de financiering af te ronden die nodig is om een versnelde ontwikkeling van 3D batterijen tot uitvoering te brengen.

Ton van Mol, Managing Director van TNO bij Holst Centre: "Met de lancering van LionVolt willen we een positieve, duurzame bijdrage leveren aan de toekomst van batterijen met unieke prestaties in vele applicaties. Doordat steeds meer auto’s elektrisch worden en snoerloze elektronica toeneemt, is het van strategisch belang dat Europa en ook Nederland hun eigen batterijen kunnen produceren, zodat ze minder afhankelijk zijn van Aziatische spelers. Met LionVolt dragen wij bij aan het Europese batterij ecosysteem en zorgen we ervoor dat Nederland een belangrijke speler blijft in de wereld van batterijproducenten."

3D vaste-stof batterijen

Het nieuwe type batterij dat LionVolt gaat ontwikkelen is gebaseerd op 3D technologie en lagen vaste stof. Vergeleken met de huidige lithiumbatterijen zijn deze ‘3D vaste-stof op dunne folie’ batterijen lichter en veiliger. Ze laden snel weer op, hebben een hogere energiedichtheid, zijn veilig en hebben een lange levensduur.

De batterijen bestaan uit miljarden staafjes die met dunne lagen functioneel materiaal zijn bedekt. Hierdoor ontstaat een 3D structuur met een groot oppervlak en kleine afstanden tussen de electroden. Zo hoeven de lithiumionen slechts een korte afstand af te leggen, waardoor opladen sneller gaat.

LionVolt’s PoC van een complete 3D batterij uit vaste-stof en dunne folie is in december 2020 gepresenteerd en toonde aan dat het mogelijk is om 3D batterijen op grote schaal te produceren. In de komende jaren zal LionVolt dit concept verder ontwikkelen tot een 3D vaste-stofbatterij die op de markt gebracht kan worden.

Dr. Sandeep Unnikrishnan, CTO van LionVolt, is blij met de lancering van zijn bedrijf en de toekomst van 3D batterijen: "Tegen 2025 zal de batterij-industrie vijf keer zo groot zijn dan nu, met een waarde van meer dan 137 miljard dollar. De belangrijkste bijdrage komt van toepassingen zoals elektrische auto’s. Onze nieuwe 3D batterijen zorgen voor betere prestaties, zijn veiliger en goedkoper. Alleen al op het gebied van energiedichtheid biedt LionVolt batterijen die twee keer beter zijn dan hedendaagse batterijen."

Goed voor Nederland

De eerste batterijen zullen in slimme technologieproducten worden verwerkt, zoals kleding, waar nu lithiumbatterijen nog steeds de eerste keus zijn. Lionvolt zorgt voor beter batterij-ontwerp en -prestatie, waar vaste-stof betekent dat de batterijen sowieso veiliger zijn. Op de lange termijn zullen 3D vaste-stof batterijen worden ontwikkeld voor de auto-industrie en andere markten, zodat in de toekomst Nederlandse fabrieken zorgen voor een toename in economische activiteit en werkgelegenheid.