Samenwerking TNO en ProRail krijgt vervolg

Duurzaam verkeer en vervoer
Sustainable vehicles
29 november 2021

Spoortrillingen, veiligheid van overwegen en automatisch rijdende treinen, zomaar een greep uit de onderwerpen waarmee ProRail en TNO samen aan de slag zijn. De samenwerking, die begon in 2013, is onlangs met vier jaar verlengd. Karel van Gils, directeur innovatie en technologische vernieuwing bij ProRail Innovatie en Machteld de Kroon van TNO tekenden deze week het contract.

Veel op het programma

Komende tijd staat er veel op het programma. Zoals voorspelling van onderhoud aan spoorbruggen en spoorstaven, vermindering van spoortrillingen, automatisch rijdende treinen (ATO) en veiligheid van overwegen.

“Ook gaan we de 5G-technologie verkennen en verdere digitalisering. De rol van mensen in het spoorsysteem, zoals treinverkeersleiders, wordt daarin meegenomen. TNO kijkt ook mee naar de impact van het spoor op gebied van duurzaamheid en milieu en de gevolgen van maatregelen die we nemen. We maken graag gebruik van hun onafhankelijke blik en hun kennis. Samen zetten we in op versnelling en toepasbaar maken van innovaties.”

Proeftuin

Sinds 2013 ging het in de samenwerking met TNO onder meer om:

• Een proeftuin voor niet automatisch beveiligde overwegen (NABO’s);
  • Een meetsysteem voor de bovenleiding;
  • Projecten op het gebied van bruggen, tunnels en spoorstaven;
  • Onderzoeken naar de stofproductie bij werkzaamheden, omgevingshinder;
  • Onderzoek naar capaciteitsverbetering bij geautomatiseerd rijden (ATO)

Jaaroverzicht 2021: TNO in de media

17 januari 2022
Een snellere COVID-test, drenkelingen redden met drones, circulaire plastics en zonnecellen op auto's. Bekijk de video voor al onze innovaties uit 2021.

Veiligere Europese wegen dankzij doorbraak in truck platooning

4 oktober 2021
Bij truck platooning rijden vrachtauto’s geautomatiseerd en direct achter elkaar in kleine konvooien. Het door de EU gecofinancierde ENSEMBLE project brengt truck platooning naar een volgende fase.

25 miljoen euro voor duurzame innovaties luchtvaart

24 september 2021

Een breed Europees samenwerkingsverband, gecoördineerd door Royal Schiphol Group, ontwikkelt de komende vier jaar innovaties om de transitie naar duurzaam vervoer en verduurzaming op luchthavens te versnellen. TNO is als expert op het gebied van duurzame logistiek en groene infrastructuur partner in dit consortium.

Schoon wagenpark vraagt om méér naast ‘stekkersubsidie’

20 september 2021
TNO heeft onderzocht hoe op korte termijn een consistente vergroening van het wagenpark te stimuleren is met direct rendement voor de luchtkwaliteit en klimaat.

Rijkswaterstaat, TNO en TU Delft starten meerjarig kennisprogramma naar verduurzaming asfalt

22 juni 2021

Rijkswaterstaat, TNO en TU Delft zijn gestart met het Kennisprogramma Knowledge-based Pavement Engineering (KPE). Een unieke samenwerking tussen de drie organisaties waarin langjarig wetenschappelijke en toegepaste kennis wordt opgedaan over de levensduur van asfalt. Met onderzoeken naar onder andere de invloed van veroudering, bindmiddeleigenschappen, additieven en (herhaald) hergebruik van asfalt. De resultaten van deze onderzoeken delen we met marktpartijen en publieke opdrachtgevers.