TNO lanceert spin-off AIKON Health voor draagbare monitoring gezondheid

Wearables voor de zorg
13 september 2023

TNO lanceert de spin-off AIKON Health, gericht op draagbare biosensoren die zich richten op chronische zorgbeheer, te beginnen met hartmonitoring. AIKON Health bouwt voort op technologie die TNO eerder ontwikkelde bij Holst Centre, het expertisecentrum op het gebied van hybride geprinte elektronica en biosensoren.

• Ruim 50% van de patiënten met hartfalen wordt binnen zes maanden na ontslag uit het ziekenhuis opnieuw opgenomen.
  • Door draagbare monitoring kunnen heropnamen met 25% worden gereduceerd.

Hartfalen is een veelvoorkomende aandoening waar veel mensen aan overlijden. Het risico op overlijden is het grootst direct na ontslag uit het ziekenhuis na een ingreep. Het op afstand monitoren van signalen van hartfalen kan mensenlevens redden omdat het vroegtijdige detectie en interventie mogelijk maakt.

AIKON Health ontwikkelt een reeks draagbare biosensoren (zoals hierboven) op basis van de huidpleister technologie die TNO ontwikkelde bij Holst Centre.

‘Next gen’ huidpleisters

AIKON Health gaat draagbare biosensoren ontwikkelen om verschillende gezondheidsvariabelen over een langere periode te monitoren. Variabelen zoals ECG (elektrocardiogram), hartslag, huidtemperatuur, ademhalingsfrequentie en veranderingen in de bloeddruk.

De draagbare sensoren gebruiken unieke droge elektrode- en materiaaltechnologie die TNO al meer dan tien jaar ontwikkelt. Deze technologie zorgt voor ultradunne rekbare en ademende huidpleisters die betrouwbare gegevensmetingen op de lange termijn leveren. Deze huidpleister helpt cardiologen en cardiologie-verpleegkundigen bij het effectief doseren van medicatie en de behandeling van hartpatiënten.

Thiru Kanagasabapathi, Senior Consultant voor draagbare biosensoren bij TNO, wordt de CEO van het nieuwe bedrijf: 'Meer dan 50% van de patiënten met hartfalen wordt binnen zes maanden na ontslag uit het ziekenhuis opnieuw opgenomen. Onze technologie is in staat om deze vroege heropnames met wel 25% te verminderen.'

Thiru_Kanagasabapathi_CEO_AIKON_Health

'Deze aankondiging is een belangrijke mijlpaal voor ons. Met de oprichting van AIKON Health als onafhankelijk bedrijf richten we ons op het in staat stellen van patiënten om de controle te nemen over hun eigen gezondheid en welzijn.'

Thiru Kanagasabapathi

CEO, AIKON Health

TNO-technologie

De toenemende vergrijzing van de Europese bevolking leidt tot meer uitdagingen op het gebied van gezondheid en gezondheidszorg. Dit vergroot de vraag naar high-tech apparaten die oplossingen bieden, zoals draagbare biosensoren.

Ton van Mol, Managing Director TNO bij Holst Centre: 'Demografische veranderingen leiden tot toenemende tekorten aan zorgprofessionals en stijgende zorgkosten. Met AIKON Health creëren we een potentiële gamechanger in de zorg. Door gebruik te maken van de vooruitgang in digitalisering, sensortechnologie en materiaalontwikkeling willen we de druk op het zorgsysteem verlichten.'

De huidpleisters van AIKON Health zijn gebaseerd op TNO-technologie die is ontwikkeld bij Holst Centre. Hier werkt de onderzoeksinstelling aan hybride geprinte elektronica en biosensoren. De medische basisstructuur is een belangrijk onderscheidend kenmerk van de huidpleister technologie. Dit komt door TNO’s expertise op het gebied van geprinte en flexibele elektronica. Het is rekbaar, waterdicht en weefselvriendelijk en biedt langdurig draagcomfort.

Bovendien past het zich aan elke lichaamsvorm aan. Verder is de droge elektrodetechnologie die samen met partners werd ontwikkeld, van belang in de basisstructuur. Dit maakt langdurig dragen mogelijk, in tegenstelling tot traditionele elektroden op basis van hydrogel, die droogheid en jeuk veroorzaken.

TNO ontwikkelt eerste methode voor volledig circulaire elektronica

25 april 2024
TNO ontwikkelt nieuwe methode om electronica beter te kunnen recyclen na levensduur.

TNO ontwikkelt ultrasone pleister voor orgaan monitoring

4 april 2024

Komen plantaardige eiwitten straks gewoon uit de 3D printer?

22 februari 2023

Dunne-filmelektronica: precisie die vooruit helpt

Hybride geprinte electronica: elektronica is overal