Innovatie met AI

Artificiële intelligentie
27 september 2022

Naar verwachting zal de impact van volwassen, ‘welopgevoede’ AI op de maatschappij groot zijn: vergelijkbaar met de komst van het internet, zo niet groter. Dat zal ook zijn weerslag hebben op technologische innovatie. AI verslaat over tien jaar de mens in data-gedreven diagnose, voorspellingen en combinaties van bestaande kennis, om zo sneller en effectiever tot oplossingen te komen. Denk aan oplossingen voor een duurzame maatschappij, oplossingen voor een gezonde maatschappij en oplossingen voor een veilige maatschappij. Maar ook AI-gedreven innovatie voor het bedrijfsleven zal naar verwachting leiden tot een toename van 10% van het huidige Europese BNP in 2030.

Hoe ziet die wereld er concreet uit? Aan de hand van talloze voorbeelden doet TNO in hoofdstuk 2 van visiepaper ‘Towards Digital Life: Een toekomstvisie op AI anno 2032’ (pdf) een toekomstvoorspelling. Bijvoorbeeld in de bouw, waar AI de kwaliteit, veiligheid en energiezuinigheid van een gebouw toetst voordat het daadwerkelijk wordt gebouwd. Of in de zorg, waar robots deels de taak van de verzorger op zich nemen en AI zelf medicijnen ontwikkelt.

‘Het is juist het samenspel van mens en technologie wat ook maakt dat we steeds verder komen.’

Georgette Fijneman

Directievoorzitter Zilveren Kruis

Georgette Fijneman, Directievoorzitter Zilveren Kruis in gesprek met Hanneke Molema (TNO) over de ontwikkeling van AI in de gezondheidszorg.

Download visiepaper

Download visiepaper ‘Towards Digital Life: een toekomstvisie op AI anno 2032'

AI Systems Engineering & Lifecycle Management

Artikel

Het AI-systeem voor de toekomst. Bij TNO werken we aan AI systemen die ook in de toekomst betrouwbaar blijven en nieuwe functies aan kunnen.

Verantwoorde besluitvorming mens-machine interactie

Artikel

Vooroordelen in gezichtsherkenning en ongevallen met zelfrijdende auto’s. AI moet verder ontwikkelt worden. Dat gaat het snelst in nauwe samenwerking met mensen.

Augmented werknemer in smart industry met AI

Artikel

Met het ‘adaptieve operator support systeem’ worden instructies op een beeldscherm, slimme bril of op de werktafel geprojecteerd. Dit maakt maatwerk mogelijk.

Diagnose voor printeronderhoud met AI

Artikel

Predictive maintenance staat hoog op het verlanglijstje van de maakindustrie. Hier kan artificial intelligence (AI) hét verschil maken. Bekijk hoe.

Energiebalans voor smart homes met AI

Artikel

Bij de in het Nederlands Klimaatakkoord vastgelegde doelen kunnen we wel wat hulp van kunstmatige intelligentie (AI) gebruiken. Bijvoorbeeld in smart homes.