Innovatie met AI

Artificiële intelligentie
27 september 2022

Naar verwachting zal de impact van volwassen, ‘welopgevoede’ AI op de maatschappij groot zijn: vergelijkbaar met de komst van het internet, zo niet groter. Dat zal ook zijn weerslag hebben op technologische innovatie. AI verslaat over tien jaar de mens in data-gedreven diagnose, voorspellingen en combinaties van bestaande kennis, om zo sneller en effectiever tot oplossingen te komen. Denk aan oplossingen voor een duurzame maatschappij, oplossingen voor een gezonde maatschappij en oplossingen voor een veilige maatschappij. Maar ook AI-gedreven innovatie voor het bedrijfsleven zal naar verwachting leiden tot een toename van 10% van het huidige Europese BNP in 2030.

Hoe ziet die wereld er concreet uit? Aan de hand van talloze voorbeelden doet TNO in hoofdstuk 2 van visiepaper ‘Towards Digital Life: Een toekomstvisie op AI anno 2032’ (pdf) een toekomstvoorspelling. Bijvoorbeeld in de bouw, waar AI de kwaliteit, veiligheid en energiezuinigheid van een gebouw toetst voordat het daadwerkelijk wordt gebouwd. Of in de zorg, waar robots deels de taak van de verzorger op zich nemen en AI zelf medicijnen ontwikkelt.

‘Het is juist het samenspel van mens en technologie wat ook maakt dat we steeds verder komen.’

Georgette Fijneman

Directievoorzitter Zilveren Kruis

Georgette Fijneman, Directievoorzitter Zilveren Kruis in gesprek met Hanneke Molema (TNO) over de ontwikkeling van AI in de gezondheidszorg.

Download visiepaper

Download visiepaper ‘Towards Digital Life: een toekomstvisie op AI anno 2032'

De opvoeding van AI

27 september 2022

TNO voorspelt dat intelligente algoritmes snel ‘volwassen’ zullen worden. Zo kunnen ze medisch of juridisch advies bieden, maar ook autonoom worden ingezet waar te weinig man-, denk- of tijdkracht beschikbaar is.

Innovatie innoveren

27 september 2022

AI verandert de rol van de onderzoeker. De door AI gegenereerde kennis zal de komende decennia nog niet ‘verklarend’ zijn. Het legt wel verbanden, maar kent geen oorzaak-gevolg. Creativiteit blijft voorlopig voorbehouden aan de mens.

David Deutsch over de ontwikkeling en toepassing van AI

27 september 2022

Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer bij TNO, schuift digitaal aan bij David Deutsch: fysicus, hoogleraar in Oxford en één van de pioniers op het gebied van quantum computing. Samen praten ze over de betekenis van quantum computing voor de ontwikkeling en toepassing van AI. Zal AI ooit in staat zijn ‘verklaarde kennis’ te genereren’ of ethiek van mensen te kunnen leren?

Georgette Fijneman over de belofte van AI voor zorgverzekeraars

27 september 2022

Hanneke Molema, senior consultant gezond leven bij TNO, interviewt Georgette Fijneman, sinds 2017 de directievoorzitter van zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Wat is de belofte van AI voor één van Nederlands grootste zorgverzekeraars?

Rob de Wijk over de opkomst van AI in geopolitieke context

27 september 2022

Anne Fleur van Veenstra, Director of Science bij de TNO-unit SA&P, interviewt Rob de Wijk, emeritus hoogleraar internationale betrekkingen in Leiden én de oprichter van het The Hague Centre for Strategic Studies. Daarnaast is hij een veelgevraagde expert bij radio- en televisieprogramma’s. Wat betekent de opkomst van AI in een geopolitieke context en bij gewapende conflicten?