TNO en Fraunhofer intensiveren hun samenwerking

Digitale samenleving
Duurzame samenleving
Gezonde samenleving
Veilige samenleving
21 januari 2021

De Nederlandse en de Duitse economie en maatschappij zijn nauw met elkaar verweven. We staan dan ook beide voor dezelfde grote maatschappelijke uitdagingen. Om die reden hebben TNO en Fraunhofer-Gesellschaft besloten hun bestaande samenwerking op het gebied van toegepaste wetenschap en R&D verder te verruimen en te verdiepen.

In de marge van de ondertekening van het Duits-Nederlandse Innovatiepact zetten de bestuursvoorzitters van TNO en Fraunhofer, op afstand, hun handtekening onder een Memorandum of Understanding.

Intelligente energienetwerken en betrouwbare AI

De MoU, versterkt door het Innovatiepact, intensiveert de samenwerking voor gezamenlijke onderzoeks- en innovatieactiviteiten op gebieden van wederzijds belang. Er zijn twee eerste onderzoeksthema's geïdentificeerd voor de geïntensiveerde gezamenlijke samenwerking die beide een grote rol spelen in zowel Nederland als Duitsland en Europa: Intelligente energienetwerken en betrouwbare kunstmatige intelligentie. De MoU gaat uit van meer onderwerpen in de toekomst waar de komende tijd kennis, ideeën en medewerkers worden uitgewisseld.

De onderwerpen versnellen en versterken het toegepaste onderzoek in beide landen en versterken het onderzoek naar maatschappelijke uitdagingen en creëren zo kansen voor zowel Nederlandse als Duitse bedrijven bij het toepassen van de resultaten.

Intensieve grensoverschrijdende samenwerking

Paul de Krom, CEO van TNO bij de digitale ondertekeningsceremonie: “Ik geloof hartstochtelijk in grensoverschrijdende samenwerking. Omdat maatschappelijke uitdagingen niet stoppen bij onze grenzen. Die kunnen alleen effectief worden aangepakt door intensieve grensoverschrijdende samenwerking. Niet als luxe dus, maar als noodzaak. Niet door uit te stellen tot morgen, maar vandaag te beginnen.”

Professor Reimund Neugebauer, President van de Fraunhofer-Gesellschaft: “Fraunhofer en TNO willen met de MoU onze samenwerking en ons partnerschap versterken. Dat levert niet alleen onderzoeksresultaten op, maar de intensievere samenwerking zal zeker ‘cutting edge’ oplossingen opleveren voor onze innovatiesystemen, bijvoorbeeld in Smart Industry, in mobiliteit en in veilige ict-technologie.”

TNO en RIVM beschrijven de invloed van toekomstige ontwikkelingen op gezond en veilig werken

3 februari 2023

Het RIVM en TNO hebben onderzocht wat de impact is van ontwikkelingen in de komende 20 jaar op gezond en veilig werken. Het is nog onzeker wat die impact precies zal zijn. Wel is het belangrijk om op de mogelijke gevolgen hiervan voorbereid te zijn. Deze horizonscan “De Toekomst van Gezond en Veilig werken” helpt daarbij.

Toekomstbestendige leefomgeving dankzij regionaal bouwen aan human capital

2 februari 2023

Het realiseren van een toekomstbestendige leefomgeving vraagt om voldoende (nieuwe) medewerkers met de juiste skills en een cultuurverandering in de bouw- en installatietechniek. Daarom vond op 16 januari 2023 de kick-off plaats van het TKI Bouw en Techniek programma ‘Regionaal bouwen aan human capital’. Zo versnellen we samen de realisatie van een emissievrije, circulaire en klimaatbestendige leefomgeving.

Angèle Reinders nieuwe directeur Solliance

1 februari 2023

Angèle Reinders, hoogleraar van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), is benoemd tot nieuwe directeur van Solliance. Reinders gaat leiding geven aan de nieuwe brede focus van het Nederlands/Vlaamse/Duitse samenwerkingsverband op het gebied van zonne-energie.

Grondstofschaarste: maakt schaarste de energietransitie fataal?

Artikel

Grondstoffenschaarste neemt toe. Hoe stellen we Europa veilig van kritieke grondstoffen? Bij TNO werken we aan antwoorden met onderzoek.

EntoBreed: AgriTech startup voor duurzame meelwormenkweek

30 januari 2023

EntoBreed is een innovatieve agri-tech start-up die zich richt op de duurzame kweek van eetbare meelwormen. Hun doel? Een volledig circulair product te creëren.