TNO neemt deel aan Europees Data Spaces Team

Data sharing
22 juni 2021

Samen met een vooruitstrevend team van toonaangevende Europese spelers genaamd Team Data Spaces, gaat TNO bijdragen aan het opzetten en coördineren van data spaces in verschillende domeinen zoals de maakindustrie, gezondheidzorg en logistiek. TNO werkt daarmee samen met onder andere: Big Data Value Association (BDVA), Capgemini Invent, Fraunhofer ISST, Gaia-X, International Data Spaces Association (IDSA), INNOPAY, Insight, KULeuven, MyData Global, Sitra en VTT.

Data sharing, oftewel het delen van data, versnelt innovatie. Denk aan betere behandelmethoden door het veilig delen van patiëntgegevens. Of aan digitalisering van papieren processen en gebruik van kunstmatige intelligentie. Want door het combineren van verschillende gegevensbronnen ontstaan nieuwe zakelijke kansen en data sharing kan bovendien de procesefficiëntie in ketens verder vergroten. Echter, is het delen van informatie een lastig onderwerp en is het opzetten van een datadeel netwerk niet eenvoudig.

Mike de Roode (TNO): “Met het Dataspaces4.EU-initiatief versnellen we de digitalisering van verschillende sectoren. Deze integrale aanpak heeft niet enkel aandacht voor techniek en protocollen, maar juist ook voor andere perspectieven zoals juridische, organisatorische en semantische interoperabiliteit.”

Om deze reden wordt binnen de Europese Unie gewerkt aan het opzetten van dataspaces. Dataspaces - gefedereerde data-ecosystemen waarin de deelnemers eenvoudig gegevens kunnen uitwisselen op basis van gedeeld beleid en regels, zorgen voor een transparantie, open en eerlijke markt. Dataspaces bieden controle over eigen data, zogenoemde data soevereiniteit, wat een aanzienlijk voordeel is en een voorwaarde is voor een Europese data-economie.

Meer informatie over het initiatief is te vinden op de website van Dataspaces4.EUof neem contact op met Herman Pals.

Nederland en Europa digitaal steeds afhankelijker van VS en China

15 juni 2022

Op vrijwel alle digitale fronten zijn Nederland en Europa te afhankelijk geworden van niet-Europese landen. Meer dan 90% van de Europese data staat op Amerikaanse servers opgeslagen en het merendeel van de digitale infrastructuur is in handen van een beperkt aantal niet-Europese leveranciers. Om die afhankelijkheid te verkleinen moet de invloed op het design en het gebruik van digitale technologieën en de data die daarmee gegenereerd en verspreid wordt vergroot worden, zowel op nationale als Europese schaal. Beleidsmakers, het bedrijfsleven en kennisinstellingen kunnen bijdragen door op technologisch, zakelijk en beleidsvlak samen te werken aan de ontwikkeling en implementatie van technologieën, die digitale soevereiniteit als ontwerp principe hanteren. Dat schrijft TNO in een nieuw paper over de digitale soevereiniteit van Nederland en Europa. Op maandag 20 juni worden de inzichten uit het paper uitgediept tijdens het ECP Deelnemersspecial - Digitale Soevereiniteit.

Betere triage dankzij 5G-video en datafeed van ambulances

23 december 2021

Het gebruik van realtime video en vitale data verbetert de beoordeling in noodsituaties aanzienlijk in vergelijking met de huidige communicatie met alleen audio. Dit blijkt uit een onlangs afgeronde 5Gtest uitgevoerd door TNO, telemedicine-bedrijf RedZinc en AmbulanceZorg Groningen. Hierin is onderzocht in hoeverre een patiënt op afstand beter kan worden beoordeeld met behulp van audio-video verbinding en/of monitoring van vitale functies op basis van 5G.

Dringend gezamenlijke inspanning nodig om Nederlandse netwerkinfrastructuur toekomstbestendig te maken en behouden

11 november 2021
Er is meer nationale samenwerking nodig vanuit de Nederlandse sectoren en netwerkindustrie voor de ontwikkeling en inzet van communicatienetwerken. Gezien de rol van digitalisering in verduurzaming en de impact van geopolitieke verschuivingen op digitale soevereiniteit kan de ontwikkeling niet alleen aan de markt worden overgelaten.

Deel het inzicht, niet de data

1 juli 2021

Linksight is een door TNO opgerichte spin-off en maakt het mogelijk om data-analyses te doen op privacygevoelige datasets, zonder dat de onderliggende gegevens gedeeld of ingezien worden. De data blijft altijd alleen bij de bron.

Nederlandse hub Gaia-X voor invulling en bijdrage Europese data- en cloudinfrastructuur

29 juni 2021
Vanaf vandaag heeft Gaia-X, Europese initiatief om een data- en cloudinfrastructuur te ontwikkelen waarbij waarden als data-soevereiniteit geborgd kunnen worden, een Nederlandse hub.