Jaarlijkse TO2 impactrapportage 2021: TO2MORROW

Biomedische en digitale gezondheid
Milieu en duurzaamheid
11 februari 2022

Hoe dragen Toegepast Onderzoeksorganisaties (TO2-instellingen) bij aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, zoals veiligheid en klimaatverandering, en aan de versterking van de concurrentiekracht van het Nederlandse bedrijfsleven?

Vraagstukken van vandaag

Hoe blijft de zorg betaalbaar en toegankelijk? En bovendien hoe blijven we opgewassen tegen de gevolgen van de coronapandemie of klimaatverandering? Hoe kunnen bedrijven blijven groeien en innoveren, opdat we een welvarend land blijven? Het zijn geen kleine, en ook geen eenvoudige vragen waar Deltares, MARIN, TNO, Wageningen University & Research en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, zeg maar de ‘big five’ voor toegepast onderzoek, oplossingen voor zoeken. Het zijn wel de vraagstukken van vandaag.

Welke innovatieve oplossingen dragen bij aan een duurzame, schone en veilige toekomst voor Nederland?

Lees de volledige impactrapportage

Impactrapportage 2021: innovatieve oplossingen

De TO2-instellingen, die verenigd zijn in de TO2-federatie, zijn TNO, WUR, Deltares, NLR en MARIN. In nauwe samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat publiceren zij vandaag hun Impactrapportage 2021, waarin ze aan de hand van voorbeelden laten zien hoe hun innovatieve oplossingen bijdragen aan een duurzame, schone, gezonde en veilige toekomst voor Nederland. Een belangrijk deel van het onderzoek wordt gefinancierd door de overheid, en de betrokken TO2-instellingen laten in dit toegankelijke magazine graag zien welke resultaten hiermee zijn behaald.

De impactrapportage wordt jaarlijks uitgebracht. Concrete impact gaat in deze rapportage bijvoorbeeld over de ontwikkeling van de grootste en meest krachtige windturbine ter wereld, het veilig en ‘privacy-proof’ delen van zorgdata, verdediging tegen drones op basis van high energy laserstralen, de warmtebatterij die een doorbraak betekent voor energieopslag, verduurzaming in de bouw met hout en het Veilig en snel data versturen via satellieten. Ook wordt stilgestaan bij de groei in toegevoegde waarde van ondernemingen die TNO inschakelen bij hun onderzoek. Ten slotte is er speciale aandacht voor de inzet van praktische innovaties om het coronavirus te bestrijden.

Veldraadpleging Leefstijlgeneeskunde: Jouw mening telt!

22 september 2022

De Patiëntenfederatie Nederland, TNO en ZonMw nodigen u uit om deel te nemen aan een veldraadpleging over leefstijlgeneeskunde, als onderdeel van een verkenning van een brede leefstijlcoalitie. Via een vragenlijst kunt u uw input leveren.

Sturen op emissies biedt uitweg uit stikstofproblematiek

13 september 2022

Nederland zoekt naar oplossingen in stikstofimpasse. De knoppen om aan te draaien zitten aan de emissiekant. Dit blijkt uit TNO's recentste analyse.

TNO op Lowlands smaakt naar meer

22 augustus 2022

Van lekker eten samen met vrienden kun je blij worden. Maar wat je eet is ook belangrijk voor bijvoorbeeld je gezondheid en het milieu. Daarom deed TNO in samenwerking met WUR onderzoek naar eetgedrag, nu en in de toekomst. Hoe beleef je eten op een driedaags festival? Smaakt iets nog wel lekker als je weinig hebt geslapen of de hele dag naar muziek hebt geluisterd en hebt gedanst? Met wie eet jij het liefst samen? En denk je dat we in 2050 met 10 miljard mensen nog hetzelfde eten als vandaag?

Grote meetcampagne van emissies broeikasgassen en luchtverontreiniging in Rotterdam

19 augustus 2022
In samenwerking onderzoekt TNO hoe we de vermindering van stedelijke uitstoot van broeikasgassen en luchtvervuiling het best kunnen monitoren.

124 miljoen voor aanpak van circulaire plastics

14 juli 2022

Het kabinet heeft de eerste fase van Circulaire Plastics NL definitief goedgekeurd en investeert 124 miljoen euro vanuit het Groeifonds. Met de uitvoering van Circulaire Plastics NL spannen de overheid, bedrijven en kennisinstellingen zich in voor het halen van de circulariteitsdoelen om 50% van alle plastics te recyclen in 2030. Ook streven ze ernaar dat er minder plastics naar de afvalverbranding gaan.