SmallCAT lasercommunicatiesysteem geleverd voor integratie in Noors ruimtevaartuig NORSAT-TD

Satellietcommunicatie
26 september 2022

Na uitgebreide prestatie- en omgevingstesten heeft TNO het lasercommunicatiesysteem SmallCAT (Small Communication Active Terminal) geleverd aan UTIAS SFL (University of Toronto Institute for Aerospace Studies Space Flight Laboratory). Daar zal het worden geïntegreerd in het Noorse ruimtevaartuig NORSAT-TD.  De lancering van het ruimtevaartuig zal begin 2023 plaatsvinden, waarna een demonstratie in een baan om de aarde van SmallCAT zal volgen met als doel de datatransmissiecapaciteit van kleine satellieten te vergroten via directe lasercommunicatie met de aarde.

SmallCAT Laser Terminal

Optische satellietcommunicatie

SmallCAT gebruikt nieuwe optische communicatietechnologie om via satellieten informatie naar de aarde te verzenden. Deze technologie, die werkt met onzichtbare lichtsignalen, maakt veel snellere gegevensoverdracht mogelijk dan de radiofrequenties die momenteel overal voor communicatie worden gebruikt. Met radiofrequenties wordt een aantal gigabit per seconde (Gbps) bereikt, maar met lasercommunicatie kunnen de overdrachtssnelheden van satellieten tien tot honderd keer zo groot worden. Daar komt bij dat lasercommunicatielinks ook bij lagere snelheden (Gbps) interessant zijn, omdat de datalinks veel veiliger zijn en de systemen veel kleiner, lichter en energiezuiniger, wat in de ruimte van belang is.

Europese samenwerking

SmallCAT bestaat uit een <1U laserterminalmodule (kleiner dan 10 x 10 x 10 centimeter) met de naam CubeCAT, die is gemonteerd in een nieuw type mechanische structuur die schokken en trillingen dempt. SmallCAT maakt deel uit van de nuttige lading ('hosted payload') van het ruimtevaartuig Norsat-TD, dat begin 2023 in opdracht van het Noorse ruimteagentschap NOSA wordt gelanceerd. SmallCAT zal dienen ter demonstratie van een 1 Gbps hogesnelheidsdownlink die voldoet aan CCSDS 03K (The Consultative Committee for Space Data Systems). De CubeCAT-module is gemonteerd in een hysteresevrij ophangingssysteem met hoge demping dat door TNO is ontwikkeld en dat bestand is tegen de belasting als gevolg van de lancering van de NORSAT-TD-satelliet.

Wanneer de satelliet in zijn baan om de aarde is gebracht, zal SmallCAT voornamelijk communiceren met het optische grondstation bij TNO in Den Haag. Ook is het de bedoeling dat SmallCAT zal communiceren met andere Europese optische grondstations die deel uitmaken van het kernnetwerk van optische grondstations dat wordt beheerd door het Noorse KSAT (Kongsberg Satellite Services).

NORSAT-TD_spacecraft-EMC_s-web
SmallCAT. Foto credits: Universiteit van Toronto Instituut voor 'Aerospace Studies Space Flight Laboratory'

Projectpartners en financiering

SmallCAT is ontwikkeld door een consortium onder leiding van TNO, dat verder bestaat uit het Nederlandse bedrijf AAC Hyperion (onderdeel van AAC Clyde Space) voor on-board elektronica, drivers en software, en het Britse bedrijf Gooch & Housego (lasertransmitter). SmallCAT is ontwikkeld met financiële steun van het NSO uit het ARTES-programma van ESA en uit de innovatiebegroting van het Ministerie van Defensie. Het programma is medegefinancierd door TNO.

Data succesvol verstuurd via lasercommunicatie tussen optische grondstations over 10 km afstand

13 september 2022

Geslaagde veldproef met optische lasercommunicatieverbinding over 10 km. Bij laser-satellietcommunicatie wordt gebruik gemaakt van satellieten die informatie verzenden naar de aarde in de vorm van onzichtbare lichtsignalen.

Aardobservatie biedt duidelijkheid in stikstofprobleem

23 juni 2022

TNO is bezig met de ontwikkeling van een satellietinstrument dat voor het eerst de uitstoot en verspreiding van ammoniak nauwkeurig kan meten. Ammoniak is verantwoordelijk voor het grootste deel van Nederlandse stikstofemissie en -depositie. De satelliet kan in 2025 operationeel zijn. Deze innovatie kan bijdragen aan de verfijning van metingen van stikstof. Door satellietinformatie toe te voegen aan het huidige meet- en rekensysteem, kunnen emissies direct bij de bron worden gemeten en kan beter gemonitord worden wat het effect is van de maatregelen om de stikstofdepositie te verlagen. Zo kunnen op termijn kosten worden bespaard.

Kennisinstituten bundelen krachten voor onderzoek naar klimaatverandering en luchtvervuiling met satellieten

3 februari 2022
Het KNMI, TNO, SRON en de TU Delft gaan samen optrekken bij onderzoek en technologieontwikkeling op het gebied van aardobservatie. Met de oprichting van het ‘Clear Air’ consortium wil men de vooraanstaande kennispositie versterken die Nederland heeft om met satellieten emissies en de samenstelling van de atmosfeer te meten. Overheden en bedrijven kunnen die kennis inzetten voor het beperken van klimaatverandering, luchtvervuiling en verlies van biodiversiteit. De samenwerking is vandaag geformaliseerd met de ondertekening van een memorandum van overeenstemming (MoU) en de publicatie van een visiedocument dat de ambitie van de partners beschrijft.

Nederlandse satelliet onthult veel hogere methaanuitstoot Australische kolenmijnen

29 november 2021

Een Nederlandse groep wetenschappers heeft ruimte-instrument TROPOMI gebruikt om methaanemissies te berekenen van zes Australische kolenmijnen. Samen leveren ze 7% van de landelijke kolenproductie, maar ze blijken ongeveer 55% uit te stoten van wat Australië opgeeft voor hun totale methaanuitstoot uit kolenmijnen.

Adaptieve spiegeltechnologie bij Europese zonnetelescoop

14 april 2021
TNO start met ontwerp van essentieel onderdeel van de European Solar Telescope (EST). Dit gaat gedetailleerd onderzoek van de zon mogelijk maken.