
Europa onderzoekt potentieel voertuigen op zonne-energie
Een internationaal publiek-privaat consortium gaat onderzoeken in hoeverre voertuigen op zonne-energie bijdragen aan de transitie naar volledig elektrische mobiliteit in de EU. Het samenwerkingsverband heet SolarMoves en bestaat naast TNO uit onder andere het Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE, Sono Motors en IM Efficiency.
De pilot wordt uitgevoerd in opdracht van het directoraat-generaal Mobiliteit en Vervoer (DG MOVE) van de Europese Commissie. Het is een verkenning van het potentieel van voertuigen op zonne-energie en de impact daarvan op toekomstig beleid en regelgeving voor elektrische laadinfrastructuur in Europa.
De EU en haar lidstaten hebben ambitieuze doelstellingen om in de komende tien jaar tot een emissievrij mobiliteitssysteem te komen. Hiervoor zullen aanzienlijke investeringen in laadinfrastructuur voor auto’s nodig zijn. De toepassing van zonnetechnologie in en op elektrische voertuigen kan hier mogelijk uitkomst bieden. Uit eerder onderzoek is namelijk gebleken dat zonnepanelen op elektrische auto's ervoor kunnen zorgen dat deze op jaarbasis zo'n 25% minder hoeven te worden opgeladen. In zonnige gebieden kan deze reductie zelfs oplopen tot 40%.
Groeiende markt
In 2030 zouden elektrische auto's met zonnepanelen naar schatting 10% van de hele markt kunnen vormen. Er zijn verschillende auto’s met zonnecellen in ontwikkeling. Daarnaast rijden er al meer dan 30 vrachtwagens door Europa met zonnecellen op het dak van hun trailers, waardoor het commerciële transport duurzamer wordt dankzij zonne-energie. Verder zijn er al stadsbussen voorzien van zonnecellen om de uitstoot en brandstofkosten te verminderen.

Monitoren efficiëntie om vereiste infrastructuur te voorspellen
Er wordt een driejarige pilot uitgevoerd waarbij modellen worden gecombineerd en geverifieerd door middel van monitoring en tests op de weg. In diverse voertuigen (auto's, vrachtwagens, bussen en bestelwagens) worden zonnepanelen geïntegreerd. De voertuigen worden ook uitgerust met sensoren om in heel Europa onder reële omstandigheden de zonnestraling te meten en te bepalen.
De resultaten moeten inzicht geven in de verbetering van de efficiëntie van elektrische voertuigen met geïntegreerde zonnetechnologie. Op basis hiervan wil men het integrale potentieel van deze technologie vaststellen en voorspellen welke laadinfrastructuur vereist zou zijn wanneer een aanzienlijk deel van alle elektrische auto's de komende jaren zou worden uitgerust met zonnetechnologie. De bevindingen zullen uiteindelijk worden vertaald naar een reeks beleidsaanbevelingen voor de Europese Commissie.
Lees meer over integratie zonnetechnologie
Neem contact met ons op
Laat je verder inspireren
Nieuw meetstation op Noordzee voor uitbreiding offshore windparken
De forse uitbreiding van de capaciteit aan wind op zee van 4,5 gigawatt in 2023 naar maar liefst 21 GW in 2030 vergt actie op veel fronten. TNO draagt hier onder meer aan bij door het nauwkeurig in kaart brengen van de windsnelheden boven de Noordzee.


Naar nieuwe methodes voor ontwerp windturbines
TNO heeft met het Delftse bedrijf Whiffle een nieuwe onderzoeksmethode ontwikkeld voor windturbines die het gat tussen de simulatie en werkelijkheid verkleint.


Gunstige businesscase voor zonnewarmte in woning
Zonnewarmte kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van de warmtevoorziening. Fotovoltaïsch-thermische (pvt) systemen op het dak kunnen samen met een warmtepomp woningen van warmte en warm water voorzien. Aardgas is dan overbodig en de CO2-uitstoot neemt af. Mogelijkheden genoeg, maar hoe zit het met de kosten-batenanalyse?


TNO-innovatie biedt afgedankte windturbinebladen circulaire toekomst
Windenergie zit in een stroomversnelling. TNO is vergevorderd met een veelbelovende oplossing voor het recyclen van afgedankte windturbinebladen.
Beeld: Brightlands Materials Center


Windturbine met bladen van 145 meter: kostenreductie en meer efficiëntie

