TNO en CoCO2 dragen bij aan doelen klimaatakkoord van Parijs

Astronomie vanuit de ruimte
27 mei 2021

In 2023 maken de landen die het Klimaatakkoord van Parijs hebben ondertekend, de balans op van de terugdringing van broeikasgasemissies. Tijdens de zogenaamde Global Stocktake, een vijfjaarlijkse mondiale controle en inventarisaties, kunnen de landen verslag doen van de geboekte vooruitgang en mitigatiestrategieën delen. Anton Leemhuis, Senior Business Developer Space, en Hugo Denier van der Gon, Principal Scientist bij TNO, lichten de bijdrage van TNO aan deze cruciale mijlpalen toe.

Expertise toepassen

De Global Stocktake kunnen alleen effectief zijn op basis van objectieve gegevens over de broeikasgasemissies in de deelnemende landen. Dat houdt onder meer in dat de voortgang van de emissiebeperkende activiteiten moet worden gemonitord. Momenteel zijn hiervoor geen wereldwijde meetgegevens beschikbaar en zijn de meeste emissiegegevens gebaseerd op ramingen.

De EU ziet een belangrijke rol voor satelliettechnologie om emissies te kwantificeren met behulp van wereldwijde, onafhankelijke metingen. TNO is een van de 25 partners uit 14 landen die samenwerken aan CoCO2, een prototypesysteem voor wereldwijde monitoring en verificatie van CO2-emissies. ECMWF zal het project leiden. “In CoCO2 gaat TNO met satellietgegevens emissie-inventarisaties maken op nationale schaal,” licht Anton toe. Volgens de planning zal het prototype in 2023 operationeel zijn.

Ambities verwezenlijken

De bijdrage van TNO aan CoCO2 bouwt voort op een eerder project: CO2  Human Emissions (CHE). “In CHE hebben we met Europese partners samengewerkt om expertise op te bouwen in modellering, simulatietechnieken en emissie-inventarisaties waarin de verspreiding van broeikasgaspluimen worden gesimuleerd en die dus de basis vormen voor monitoring en observatie in satellietsystemen en grondstations,” legt Hugo uit. Met CoCO2 gaan we onze expertise op het gebied van satellietgegevens toepassen om het systeem tot leven te brengen en te bewijzen dat het mogelijk is CO2-emissies effectief en onafhankelijk te monitoren.”

Bruikbare gegevens aanleveren

De kern van TNO’s werk op het gebied van satellietmonitoring en het verwerken van satellietdata is het streven naar bruikbare, verifieerbare gegevens. De expertise van TNO kan worden toegepast om inzicht te krijgen in de huidige emissies en om actieplannen op te stellen om deze te beperken. Dankzij de expertise van TNO kunnen er objectieve, verifieerbare, gekwantificeerde en openbaar beschikbare gegevens worden verzameld, zodat landen zich kunnen verantwoorden voor de beloften die zij in het kader van de Overeenkomst van Parijs hebben gedaan. Ze kunnen dan mitigatiestrategieën bespreken en hun inspanningen om emissies te reduceren zo nodig kunnen opvoeren. Anton: “TNO helpt bij het creëren van een ‘level playing field’, een speelveld waarin partijen gelijke kansen hebben en waarin beslissingen worden genomen op basis van duidelijke en onweerlegbare gegevens.”

TANGO-missie
CoCO2 zal gebruik maken van meetgegevens van satellietsystemen om emissies te kwantificeren, zoals bijvoorbeeld de CO2M-missie die door ESA is aangekondigd, of de TANGO-missie

Samenwerken voor de toekomst

TNO loopt voorop bij innovaties om broeikasgasemissies op lange termijn te monitoren en te verminderen. Anton: “Met de expertise en ervaring van TNO kunnen wij satellietgegevens en emissiemonitoring inzetten om onze partners te helpen klimaatdoelen te bereiken, bijvoorbeeld door op nationale schaal emissie-inventarissen op te stellen of door bronnen die de meeste broeikasgassen uitstoten, zoals elektriciteitscentrales of industriële installaties, te monitoren.”

“Maar”, vervolgt Hugo, “het is niet het enige project waarmee wij een bijdrage leveren. We zijn er natuurlijk trots op dat we een centrale rol spelen bij CoCO2, maar er is geen tijd om op onze lauweren te rusten. We staan al klaar voor nieuwe uitdagingen op het gebied van monitoring om verder bij te dragen aan het verwezenlijken van de klimaatdoelstellingen.”

Wilt u weten hoe TNO uw land of regio kan helpen zijn emissiereductiedoelen te bereiken? Neem dan contact op met Anton Leemhuis.

TNO Green Print Duurzame Circulaire Industrie

1 september 2022
2 afleveringen

In deze podcastreeks samen met NRC bespreken we wat de overheid kan doen om de Nederlandse industrie CO₂-neutraal te laten draaien.

Industriële energietransitie: energie én grondstoffen duurzaam maken

4 juli 2022

Voor het halen van de klimaatdoelen in 2050 is een grote rol weggelegd voor de industrie. Om die volledig duurzaam te maken zijn twee zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden: gebruik van duurzame energie en hergebruik van grondstoffen. Met name de procesindustrie en de chemie staan voor de opgave in de toekomst nuttige producten te blijven maken maar dan volledig duurzaam. TNO staat hen daarin bij met expertise van onder meer technologieën, circulariteit, businessmodellen en wet- en regelgeving in de vorm van een op maat gemaakte TNO Green Print.

Energietransitie groeiende samenwerking overheid en industrie

4 juli 2022

De industrie moet veel sneller verduurzamen. Weliswaar is deze sector er tussen 1990 en 2020 in geslaagd de uitstoot van CO2 ten minste met 25% te verminderen, maar in absolute getallen gaat het nog steeds om tientallen megatonnen per jaar. In het Klimaatakkoord hebben overheid en bedrijfsleven afspraken gemaakt de emissies verder te reduceren. Als innovatie- en kennis partner ondersteunt TNO ministeries, provincies, gemeenten en regio’s effectief beleid te voeren. Ook brengen we publieke en private partijen bij elkaar om de versnelling te realiseren. Daarvoor ontwikkelt TNO Green Prints:
een blauwdruk met oplossingen voor het vergroenen van de industrie.

Zo vormen we nieuwe waardeketens voor circulaire economie

4 juli 2022

De transitie van fossiele naar duurzame grondstoffen raakt de hele keten van chemische industrie, toeleveranciers, afvalbranche tot eindgebruikers. Geen partij kan het zich veroorloven stil te zitten dan wel voor zichzelf optimale oplossingen te zoeken. De hele keten moet van lineair naar circulair en het liefst in een veel hogere versnelling. Hoe eerder bedrijven hiermee beginnen, hoe beter de doelstellingen voor een duurzame industrie zijn te realiseren.

Ambities Nederland voor waterstof en groene chemie komen in versnelling

1 juli 2022
Tijdens de 4e bestuurlijke rondetafel ‘Waterstof en Groene Chemie’ zijn verdere afspraken gemaakt over de opschaling van technologie en de intensivering van onderzoek en innovatie.