Creëer waarde door data te delen: 4 trends voor ondernemend Nederland

Data sharing
5 november 2021

We genereren steeds meer data: van personen, bedrijven en overheden. Tot nu toe blijft veel van deze data onbenut. Dat is niet alleen zonde, maar vormt ook een bedreiging voor veel traditionele verdienmodellen en bedrijvigheid. Het ‘data-speelveld’ is voorgoed aan het veranderen en dat bied grote kansen voor ondernemers, bedrijven, overheden en individuen. Het paper ‘Geef data waarde!’ beschrijft vier grote trends die bepalend gaan zijn voor de Nederlandse en internationale data-economie.

Vier sleuteltrends in de data-economie

Trend 1: Transparantie

Er komen steeds meer goedkope sensoren, trackers en andere mogelijkheden om data van bedrijfsprocessen door leveringsketens te verzamelen. Dit maakt de ‘reis’ van een product of grondstof van productie tot ingebruikname steeds inzichtelijker. De mogelijkheid tot het scheppen van transparantie staat bij veel organisaties op de kaart: 7 procent van alle retailers en producenten werkt aan de verdere digitalisering van productieketens om beter inzicht in de keten te verkrijgen. Voor consumenten is inzicht in de productieketen ook steeds belangrijker.

Trend 2: Alles in verbinding

Datadelen buiten de traditionele partners wordt mogelijk; dit zorgt voor innovatieve verdienmodellen. Deze creatieve ruimte wordt alleen maar groter wanneer er combinaties worden gemaakt van data uit uiteenlopende bronnen. Organisaties werken steeds meer aan data-uit wisseling binnen de eigen ketens, die vaak bestaan uit data van tientallen verschillende bedrijven.

Trend 3: Waarde uit data

Door data goed te gebruiken kun je problemen voorkomen, nieuwe diensten aanbieden of gewoon efficiënter werken. De waarde van data kent vele verschijningsvormen: inkomsten door digitale producten en diensten, kostenbesparing door efficiënte processen, verbeterde relaties met toeleveranciers, verrijkte inzichten in het gedrag en de wensen van eindgebruikers, lagere broeikasgasemissies door energieverbruik te optimaliseren, en nog veel meer.

Trend 4: Europese waarden

Europa wil een competitieve data-economie worden, waar data binnen en tussen sectoren vrij kan bewegen. Daarin moet een balans worden gevonden tussen het stimuleren en bruikbaar maken van data, terwijl privacy, security en ethische waarden bewaakt blijven.

Begin vandaag!

Door data sharing werken ketens doelmatiger én besparen deelnemende partijen veel geld. Tegelijkertijd zijn kwaliteit, transparantie en privacy essentieel bij data sharing. TNO richt zich dan ook op het wegnemen van belemmeringen om data sharing tussen organisaties mogelijk te maken. Want door het combineren van verschillende gegevensbronnen ontstaan nieuwe zakelijke kansen en data sharing kan bovendien de procesefficiëntie in ketens verder vergroten. Maar hoe kunnen we op een veilige manier gebruikmaken van deze kansen? Wij helpen partijen in uitlopende sectoren op een efficiënte en veilige manier gebruik te maken van elkaars data.

Het paper ‘Geef data waarde’ is tot stand gekomen in opdracht van Commit2Data, het nationale publiek-private onderzoeksprogramma op het gebied van Big Data. David Langley schreef namens TNO mee aan het paper.

Neem contact op met Herman Pals en ontdek wat TNO voor jouw onderneming kan betekenen!

Armoedebestrijding kan doeltreffender met behulp van data-analyse

18 oktober 2022

Met de historisch hoge inflatie en stijgende energierekening is armoedebestrijding relevanter dan ooit. Multi-Party Computation kan uitvoeringsinstanties helpen om burgers te benaderen die recht hebben op extra steun.

Privacy enhancing technologies

Artikel

Bij TNO werken we aan privacyverhogende technologieën zoals MPC. Ontdek hoe u dit voor uw organisatie kunt gebruiken met respect voor de privacy.

Federated learning: maak kennis met privacybestendige data analyse

Artikel

Federated Learning is een privacyvriendelijke manier om data te analyseren. Het gebruikt een decentrale en privacyvriendelijke vorm van machine learning.

Versterking digitale soevereiniteit maakt Europa politiek en economisch minder kwetsbaar

15 juni 2022

Doordat we in Europa voor onze digitale infrastructuur en data sterk afhankelijk zijn geworden van enkele Big-Techbedrijven uit niet-Europese landen, zijn we vanuit economisch en politiek perspectief kwetsbaar geworden. TNO adviseert overheden hoe hiermee om te gaan.

Datasoevereiniteit biedt kansen voor Europese bedrijven en technologieaanbieders

15 juni 2022

Hoe kunnen Europese cloud- en technologieaanbieders zich onderscheiden van Big Tech-bedrijven en op basis van digitale soevereiniteit nieuwe commerciële toepassingen en lucratieve bedrijfsmodellen ontwikkelen?