Innovatie met AI

Artificiële intelligentie
27 september 2022

Naar verwachting zal de impact van volwassen, ‘welopgevoede’ AI op de maatschappij groot zijn: vergelijkbaar met de komst van het internet, zo niet groter. Dat zal ook zijn weerslag hebben op technologische innovatie. AI verslaat over tien jaar de mens in data-gedreven diagnose, voorspellingen en combinaties van bestaande kennis, om zo sneller en effectiever tot oplossingen te komen. Denk aan oplossingen voor een duurzame maatschappij, oplossingen voor een gezonde maatschappij en oplossingen voor een veilige maatschappij. Maar ook AI-gedreven innovatie voor het bedrijfsleven zal naar verwachting leiden tot een toename van 10% van het huidige Europese BNP in 2030.

Hoe ziet die wereld er concreet uit? Aan de hand van talloze voorbeelden doet TNO in hoofdstuk 2 van visiepaper ‘Towards Digital Life: Een toekomstvisie op AI anno 2032’ (pdf) een toekomstvoorspelling. Bijvoorbeeld in de bouw, waar AI de kwaliteit, veiligheid en energiezuinigheid van een gebouw toetst voordat het daadwerkelijk wordt gebouwd. Of in de zorg, waar robots deels de taak van de verzorger op zich nemen en AI zelf medicijnen ontwikkelt.

‘Het is juist het samenspel van mens en technologie wat ook maakt dat we steeds verder komen.’

Georgette Fijneman

Directievoorzitter Zilveren Kruis

Georgette Fijneman, Directievoorzitter Zilveren Kruis in gesprek met Hanneke Molema (TNO) over de ontwikkeling van AI in de gezondheidszorg.

Download visiepaper

Download visiepaper ‘Towards Digital Life: een toekomstvisie op AI anno 2032'

Nederlandse I-Botics grijpt naast X Prize

7 november 2022

I-Botics wordt 5e op vrijdag 4 november 2022 in Long Beach Californië (VS) tijdens de 'ANA Avatar X Prize’. Een prestigieuze internationale wedstrijd waarin  17 genomineerden streden om een prijs van 10 miljoen dollar met een robotachtig systeem dat de aanwezigheid van een mens op een afgelegen locatie in real time inzet.

Veelbelovend Regeerakkoord met ruime aandacht voor innovatie

16 december 2021

De vijf Nederlandse topinstituten voor toegepast onderzoek: Deltares, MARIN, NLR, TNO en WUR (verenigd in TO2), zijn positief over het nieuwe Regeerakkoord. Met het oog op de Lissabondoelstelling om 3% van het BBP in R&D te investeren zet het kabinet vol in op onderzoek en innovatie.

Versnelde AI ontwikkelingen door krachtenbundeling TNO en Nederlandse AI Coalitie

19 oktober 2021

Op 14 oktober 2021 hebben Peter Werkhoven (Chief Science Officer, TNO) en Kees van der Klauw (Coalitiemanager, Nederlandse AI Coalitie) een Memorandum of Understanding getekend om de onderlinge samenwerking te bekrachtigen.

Betrek burgers bij experimentele proeftuinen AI

22 juni 2021
In het vandaag gepubliceerde paper pleiten we ervoor om experimentele omgevingen in te richten waarin AI-systemen worden beproefd.