Artificiële intelligentie
1 aflevering

AI in de gebouwde omgeving

De gebouwde omgeving is cruciaal voor het behalen van de klimaatdoelen. Zeker als je bedenkt dat de bouw (gebouwde omgeving) in haar huidige vorm een enorme impact (40%) op de CO2 uitstoot heeft. Daarvoor moet er een nieuw energiesysteem komen, o.a. met behulp van AI in de bouw.

We willen met zijn allen de klimaatdoelen 2050 halen. Daarbij gaan we door een overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame energie. Onder andere de gebouwde omgeving is cruciaal in het behalen van klimaatdoelen. Zeker als je bedenkt dat de bouw (Gebouwde omgeving) in haar huidige vorm een impact van 40% op de CO-2 uitstoot heeft.

De gebouwde omgeving is dus cruciaal in het behalen van klimaatdoelen. Daarvoor moet er een nieuw energiesysteem komen, o.a. met behulp van AI.

In het Appl.AI webinar hebben we het over de vraag: Hoe kunnen we met AI het nieuwe energiesysteem in de gebouwde omgeving realiseren?

Deze hoofdvraag beantwoorden we in een paneldiscussie met AI beleidsmaker Arjan Walinga (Bouwend Nederland) en MT lid Huub Keizers (Bouw en Techniek Innovatiecentrum).

AI Systems Engineering & Lifecycle Management

Artikel

Het AI-systeem voor de toekomst. Bij TNO werken we aan AI systemen die ook in de toekomst betrouwbaar blijven en nieuwe functies aan kunnen.

Nederlandse I-Botics grijpt naast X Prize

7 november 2022

I-Botics wordt 5e op vrijdag 4 november 2022 in Long Beach Californië (VS) tijdens de 'ANA Avatar X Prize’. Een prestigieuze internationale wedstrijd waarin  17 genomineerden streden om een prijs van 10 miljoen dollar met een robotachtig systeem dat de aanwezigheid van een mens op een afgelegen locatie in real time inzet.

De opvoeding van AI

27 september 2022

TNO voorspelt dat intelligente algoritmes snel ‘volwassen’ zullen worden. Zo kunnen ze medisch of juridisch advies bieden, maar ook autonoom worden ingezet waar te weinig man-, denk- of tijdkracht beschikbaar is.

Innovatie met AI

27 september 2022

AI-gedreven innovatie voor het bedrijfsleven zal leiden tot een toename van 10% van het huidige Europese BNP in 2030. Hoe ziet die wereld er concreet uit? In de bouw, in de zorg en andere sectoren.

Innovatie innoveren

27 september 2022

AI verandert de rol van de onderzoeker. De door AI gegenereerde kennis zal de komende decennia nog niet ‘verklarend’ zijn. Het legt wel verbanden, maar kent geen oorzaak-gevolg. Creativiteit blijft voorlopig voorbehouden aan de mens.