Artificiële intelligentie
1 aflevering

AI in de gebouwde omgeving

De gebouwde omgeving is cruciaal voor het behalen van de klimaatdoelen. Zeker als je bedenkt dat de bouw (gebouwde omgeving) in haar huidige vorm een enorme impact (40%) op de CO2 uitstoot heeft. Daarvoor moet er een nieuw energiesysteem komen, o.a. met behulp van AI in de bouw.

We willen met zijn allen de klimaatdoelen 2050 halen. Daarbij gaan we door een overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame energie. Onder andere de gebouwde omgeving is cruciaal in het behalen van klimaatdoelen. Zeker als je bedenkt dat de bouw (Gebouwde omgeving) in haar huidige vorm een impact van 40% op de CO-2 uitstoot heeft.

De gebouwde omgeving is dus cruciaal in het behalen van klimaatdoelen. Daarvoor moet er een nieuw energiesysteem komen, o.a. met behulp van AI.

In het Appl.AI webinar hebben we het over de vraag: Hoe kunnen we met AI het nieuwe energiesysteem in de gebouwde omgeving realiseren?

Deze hoofdvraag beantwoorden we in een paneldiscussie met AI beleidsmaker Arjan Walinga (Bouwend Nederland) en MT lid Huub Keizers (Bouw en Techniek Innovatiecentrum).

De opvoeding van AI

27 september 2022

TNO voorspelt dat intelligente algoritmes snel ‘volwassen’ zullen worden. Zo kunnen ze medisch of juridisch advies bieden, maar ook autonoom worden ingezet waar te weinig man-, denk- of tijdkracht beschikbaar is.

Innovatie met AI

27 september 2022

AI-gedreven innovatie voor het bedrijfsleven zal leiden tot een toename van 10% van het huidige Europese BNP in 2030. Hoe ziet die wereld er concreet uit? In de bouw, in de zorg en andere sectoren.

Innovatie innoveren

27 september 2022

AI verandert de rol van de onderzoeker. De door AI gegenereerde kennis zal de komende decennia nog niet ‘verklarend’ zijn. Het legt wel verbanden, maar kent geen oorzaak-gevolg. Creativiteit blijft voorlopig voorbehouden aan de mens.

Arnon Grunberg over AI, creativiteit en moreel handelen

27 september 2022

Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer bij TNO, gaat in gesprek met Arnon Grunberg vanuit zijn standplaats New York. Jaren geleden spraken de twee elkaar tijdens een etentje over AI. Vandaag krijgen ze eindelijk de kans om dat gesprek voort te zetten. Wat is Grunbergs kijk of creativiteit? Kan dit worden geleerd aan een machine? En hoe verhoudt de mens zich moreel tot de machine?

Eppo Bruins over AI in verschillende overheidsdomeinen

27 september 2022

Eppo Bruins, Voorzitter Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie in gesprek met Michiel van der Meulen (TNO) over de ontwikkeling van AI.