Marco van Tongeren

Functie:
Corporate Recruiter

"Alleen intuïtie is niet genoeg” - Corporate recruiter Marco van Tongeren heeft onder meer voor TNO gekozen om zich verder te ontwikkelen. Laat dat nu ook een belangrijke drijfveer zijn voor de mensen die hij binnenhaalt.

Werving en selectie

“Bij TNO ben ik verantwoordelijk voor de werving en selectie binnen het domein Healthy Living en de afdelingen Information Services en Corporate Real Estate & Facilities van de serviceorganisatie. Dat betekent dat ik met een grote verscheidenheid aan mensen en vacatures te maken krijg. Zo kan het zijn dat ik op één dag in gesprek ben met een gebouwenbeheerder, software developer en moleculair bioloog.”

Walhalla

“Talent werven voor zulke uiteenlopende bedrijfsonderdelen vraagt om verschillende benaderingen. Voor wetenschappers die zich oriënteren op een functie binnen Healthy Living is TNO het walhalla. De maatschappelijke impact van onze innovaties en de toepasbaarheid van het onderzoek dat we hier doen spreken hen zeer aan. Deze ‘USP’s’ van TNO hoef ik een eerste gesprek niet meer te benadrukken.”

Talent

“Veel ICT’ers en facilitair medewerkers daarentegen kennen TNO nog niet goed. En de onderzoekscontext van TNO zal ook niet de doorslag geven in hun beslissing. Zij gaan vooral voor wat TNO nog méér aantrekkelijk maakt, zoals de maatschappelijke relevantie en de ruimte die je hier krijgt om je talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. En ook de flexibiliteit om je rol zo vorm te geven dat hij past bij de fase in je leven waarin je je bevindt. Deze factoren hebben mij persoonlijk ook over de streep gehaald.”

Intuïtie en data

“De mensen die we zoeken voor Information Services zijn moeilijk te vinden. ICT’ers moeten we echt actief benaderen, ‘sourcen’. Data helpt hierbij. We hebben inmiddels een bak aan gegevens tot onze beschikking die helpen te beredeneren wat de beste recruitmentstrategie is. Natuurlijk ga je voor een deel op je intuïtie af, maar cijfers maken in een proces dat om mensen gaat, veel inzichtelijk. Datadriven recruitment helpt ons ook om objectief te werk te gaan. Je wilt dat iedereen dezelfde kansen krijgt om bij TNO te komen werken.”

Meteen thuis

“Voordat ik bij TNO kwam werken, was ik recruiter in de commerciële sector. Dat is een heel andere wereld. Ik heb er veel geleerd en ben er uiteindelijk in een leidinggevende functie gerold. In 2021 begon het te kriebelen: ik was toch liever bezig met het ambacht van recruitment zelf, bij voorkeur in een minder jachtige omgeving. Toen werd ik gevraagd om bij TNO te komen werken. Hier voelde ik met meteen thuis. Het gaat hier echt om de inhoud. Alleen met een vlotte babbel kom je er niet.”

Prettige kennismaking

“Ik heb een topdag als ik tien ICT’ers source, van wie er drie positief reageren. Zeker als dit tot kennismakingsgesprekken leidt waarin we het open en eerlijk echt over de inhoud hebben. En ook als ik met een kandidaat voor wie het de eerste serieuze sollicitatie is, het gesprek goed heb kunnen voorbereiden. Hier neem ik echt de tijd voor. Ik vind het belangrijk dat kandidaten van tevoren weten wat ons zo aanspreekt in hun cv, zodat ze dit goed over het voetlicht kunnen brengen in het eerste gesprek. Van kandidaten die afvallen, hoor ik vaak dat ze het toch een prettige kennismaking met TNO vonden. Dat is voor mij een bevestiging dat onze human-centered werkwijze gewaardeerd wordt.”